Operatiegas kan gerecycled worden

Schadelijk verdovingsgas uit de operatiezaal vliegt nu nog de lucht in, maar kan hergebruikt worden. Twee groepen van internationale studenten en promovendi presenteerden gistermiddag in de Waterzaal van Delft Chemtech een nieuwe oplossing.

Een gemiddelde operatiekamer draait twee operaties per uur. Hierbij vliegt steeds verdovingsgas via de afzuigkap de atmosfeer in. Dit is niet alleen schadelijk, maar ook nog eens duur. Reden voor de Nederlandse Organisatie voor Energie en Milieu (Novem), om de TU naar het probleem te laten kijken.

Delftse MSc-studenten en promovendi vonden twee manieren om de twee verdovingsgassen isofluraan en stikstofoxide (N2O) na een operatie weer terug te kunnen winnen. Hiervoor bezochten zij de operatiekamers van ziekenhuizen in Den Haag, Leiden en Rotterdam.

De isofluraan, een erg dure stof in gebruik, willen zij nu uit de operatiekamer afvangen met actieve kool of zeoliet. Door verhitting hiervan moet het gas weer vrijkomen en kan het teruggewonnen worden.

Voor het verwerken van de stikstofoxide bedachten de studenten en promovendi een andere oplossing. Het gas uit de operatiekamer willen zij afvangen, en mengen met aardgas uit de centrale verwarmingsinstallatie van het ziekenhuis. Zo kan het samen met het aardgas verbrand worden en blijven er voornamelijk stikstof en koolstofdioxide over.

Geld speelt voor een ziekenhuis de belangrijkste rol bij de terugwinning van de gassen. ,,Isofluraan is een broeikasgas dat ontzettend duur is in gebruik”, zegt Guido Mul van de sectie reactor and catalysis engineering, waarvan de studenten onderdeel uitmaken. ,,Voor 250 milliliter gas betaal je tweehonderd euro. Het ziekenhuis heeft berekend dat het zijn verdovingsapparaat na drie jaar kan terugverdienen als het al het isofluraan zou terugwinnen.”

Dat de ideeën worden uitgevoerd in Nederlandse ziekenhuizen lijkt steeds waarschijnlijker. Voordat de toepassingen in de praktijk verder uitgewerkt kunnen worden moeten nog wel meer proeven genomen worden. De sectie reactor & catalysis engineering van Delft Chemtech voert die eveneens uit. ,,Met name voor isofluraan zijn nog problemen te overwinnen”, zegt Mul. ,,Je moet zorgen dat bij terugwinning de isofluraan niet ontleedt. Dan krijg je er ook schadelijke stoffen bij zoals alcohol. Tot nu toe zijn daar vaak problemen mee. Wij gaan kijken hoe je zuiver isofluraan kunt terugwinnen.

Hoewel het milieu de insteek was bij het onderzoek, is maar de vraag of het plan daarop effect heeft. Eén enkele salpeterzuurfabriek stoot namelijk honderd keer meer stikstofoxide uit dan alle Nederlandse ziekenhuizen bij elkaar. (RZ)