Opening academisch jaar: TU Delft viert verbondenheid

Op de opening van het academische jaar kreeg het TU-blauw er een rood accent bij: de kleur van de levenslange binding die de TU Delft met zijn studenten en alumni nastreeft.

Na twee jaar met beperkingen kon de opening eindelijk weer volgens protocol plaatsvinden. (Foto's: Marjolein van der Veldt)

Levenslang – het klinkt niet prettig, maar het is goed bedoeld. De TU Delft for life-campagne was de rode draad bij de feestelijke opening van het academisch jaar 2022-2023 op maandagmiddag 5 september. De vorige twee openingen waren virtueel of ingeperkt. Dit keer konden kuchende eerstejaars, professoren in toga, medewerkers en notabelen weer als vanouds plaatsnemen in de aula voor een feestelijk programma van korte speeches, livemuziek en multiscreen videoprojecties.

Vice rector magnificus Rob Mudde benadrukte in zijn openingsspeech de lange historie (sinds 1842) en de stevige fundamenten van de TU Delft. Veel is sindsdien veranderd, maar niet de can do-mentaliteit om problemen (‘uitdagingen’) aan te pakken en de wereld een betere plek te maken. Ter illustratie volgde een video van een grootmoeder, een moeder en haar twee kinderen die allen de TU hebben doorlopen; het Delftse dna zat in hun bloedbaan.

Onderzoek
Voorbeelden van onderzoek waren er ook. Dr. Yasemin Vardar van de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) vertelde over haar werk om vingertoppengevoel over te brengen via haptische displays. De babyhandjes van haar nieuwe neefje op afstand in Turkije tijdens de coronapandemie inspireerden haar. Dit voorjaar ontving ze een Veni-beurs voor haar onderzoek.

Ander fraai onderzoek volgde in een duopresentatie van prof.dr.ir. Wouter Serdijn van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) en dr.ir. Christos Strydis (faculteit EWI en Erasmus MC). Ze namen het publiek mee in de onpeilbare diepten van het menselijk brein en vertelden over hun pogingen om meer inzicht te krijgen in de mechanismen van epilepsie.

Levenslang en wereldwijd
Mudde maakte met zijn speech Lasting Connections de cirkel rond door het belang van ontmoetingen en netwerken te benadrukken. “Meer dan 100 duizend Delftse ingenieurs wereldwijd maken levenslang gebruik van de kennis en connecties die ze op de campus hebben opgedaan om te bouwen aan betere samenlevingen.”

De eerstejaars studenten begonnen te beseffen wat voor enorm netwerk ze betraden met hun eerste stappen naar een levenslange verbinding met de TU Delft.

Ducktape
De opening werd opgeluisterd door de Delftse studentenbigband Ducktape. Voor een indruk: bekijk hun optreden op Koningsdag. Feest!

Netwerken en ontmoetingen zijn belangrijke factoren in het TU Delft For Life-programma.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl