Open Universiteit ook voor hbo

De Open Universiteit wil in 2015 minstens vijf complete hbo-studies aanbieden. De instelling voor afstandsonderwijs begint dit jaar met de hbo-bacheloropleiding informatica.

In 2008 kondigde de OU al aan dat ze werk ging maken van haar oorspronkelijke doelstelling om naast universitair onderwijs ook hoger beroepsonderwijs te verzorgen. Ze zal dit samen met hogescholen doen.

Combinatie
Bij hbo-informatica werkt de OU samen met Fontys Hogescholen, de Haagse Hogeschool, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de Hanzehogeschool Groningen. Zij hielpen mee de nieuwe hbo-opleiding vorm en inhoud te geven. Het onderwijs wordt een combinatie van afstandsleren, zelfstudie tweewekelijkse bijeenkomsten bij de hogescholen.

Iedereen kan, ongeacht vooropleiding, aan de OU studeren. De onderwijsprogramma’s bestaan uit modulen die ook afzonderlijk kunnen worden gevolgd en die samen tot een diploma leiden.

Tegenhanger
Collegevoorzitter Theo Bovens laat weten dat in elk geval vijf van de zes wo-bacheloropleidingen van de OU een tegenhanger in het hbo nastreven. Alleen bij de faculteit cultuurwetenschappen is die lastiger te vinden. Hij sluit niet uit dat er ook hbo-opleidingen zullen komen in vakgebieden die zijn instelling momenteel nog niet aanbiedt.

Onevenwichtig
De meeste ‘leven lang leren’-opleidingen worden nu door particuliere instellingen aangeboden. De commissie-Veerman wees er vorig jaar op dat bekostigde instellingen te weinig presteren op dit gebied, en sprak van een onevenwichtige situatie.

Bekostiging
Accreditatieorganisatie NVAO heeft de nieuwe informatica-opleiding inmiddels goedgekeurd en het ministerie zorgt voor bekostiging. Overigens mag de OU van de NVAO sinds 2008 ook een hbo-rechtenopleiding verzorgen, maar die is nog niet gestart. Wel verzorgt ze samen met de Universiteit Utrecht en de Juridische Hogeschool Avans-Fontys schakelcursussen voor hbo-juristen die een universitaire masteropleiding rechten willen volgen.

Nietsche, Proust, hatsjie
Het ís een beetje nerdy, citeren. De kracht zit ‘m in de mate. En in wie je citeert, natuurlijk. Om met Marcel Proust te spreken: ‘Men moet nooit een gelegenheid voorbij laten gaan om uitspraken van anderen aan te halen, die altijd interessanter zijn dan de dingen die men zelf verzint.’ Een pareltje van Nietzsche: ‘De één zoekt een verloskundige voor zijn gedachten, de ander zoekt iemand die hij helpen kan. Zo ontstaat een goed gesprek.’ En na een paar glaasjes: ‘Alles zit in ons hoofd. Laten we het daarom niet verliezen.’ (Coco Chanel) Heb je de smaak te pakken? www.heinpragt.com

Focus op Frans
Est-ce que tu as payé attention aux leçons Françaises à l’ école? Profitez-en enfin! Il ne faut pas exagérer, utilisez seulement un petit mot quelquefois. Sans doute tu auras du succes!

Wijntje?
De wijn voor jullie eerste etentje heb je blind gekocht uit de
‘Supermarkt Wijngids 2010’. Slim. Beetje jammer dat die in een
restaurant niet op de kaart staan. Onthoud wat basisdruiven en
verpletter je tafelgenoot met je kennis (www.wijnen.nl).

Net als in de film
Nee, nee, nu niet meteen ‘When Harry met Sally’ naspelen. Gooi eens wat klassiekers als ‘Taxi Driver’ (1976), ‘It happened one night’ (1934) en ‘Tokyo Monogatari’ (1953) op tafel. Films doen het goed bij iedereen. En blijkt je date niet veel verder mee te kunnen praten dan met de laatste aflevering van ‘GTST’? Nodig haar/hem uit om die films vanavond nog te komen kijken. In jouw kaarsverlichte studentenkamer natuurlijk.

Geletterde god
’Toon me je boekenkast en ik zeg je wie je bent.’ Waarom dacht jij dat vrouwen altijd meteen op je boekenkast afstormen? Wat je er standaard in hebt staan: ‘De vrolijke wetenschap’ van Friedrich Nietzsche, ‘Romeo and Juliet’ van Shakespeare en ‘1984’ van George Orwell. Nee, natuurlijk heb je ze niet allemaal gelezen. Wél de uittreksels goed bekeken: www.scholieren.com/boekverslagen

Klassieke pop
En dan nog iets: met een beetje mazzel ben je muzikaal onderlegd. Draaiden je ouders al Mozart en Chopin voor je toen je nog in de luiers liep. Altijd handig, maar meer indruk maak je toch met kennis van de popklassiekers. Weet je wel voor hoe veel revolutie bands als Nirvana en Led Zeppelin hebben gezorgd? Er is een heuse popquiz.startkabel.nl. Doen!

Babylonische basisregels
‘Je t’aime non seulement pour ce que tu es, mais pour ce que je suis quand nous sommes ensemble’ – Ik houd niet alleen van jou om wat je bent, maar om wat ik ben wanneer wij samen zijn.
Ganbei! – Proost! (Chinees)
Tengo unas ganas locas! – Spaans voor: ik heb ontzettend veel zin! (En daar kijk je natuurlijk heel romantisch bij.)
O, en wat die allereerste zin van deze overlevingscursus nu betekende? ‘En toch ben ik van mening dat er bier gedronken moet worden.’ Proost, op een verpletterende indruk.