Op zomerkamp in het recycle lab

Tientallen kinderen bezochten dinsdag 28 juli het recycle lab bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Ze kregen een workshop waarbij ze plastics, betongruis en metalen van elkaar moesten scheiden.

Eerst worden de kinderen gescheiden. De grotere naar de wat hogere tafel en de kleinere naar de lagere. Schoorvoetend maakt een aantal jongere kinderen en laatbloeiers zich los van de rest van de groep. Leuk is anders. Maar na dit euvel is het al gauw dikke pret.

Op de tafels staan emmers met plastic schilfertjes, betongruis, stukjes aluminium en koper. Allemaal kris kras door elkaar. De kinderen moeten deze grondstoffen van elkaar scheiden met een zeef, een bak water en een opstelling dat een magneetveld creëert.

“Het is hartstikke gezellig”, zegt Mathilde (13) uit Rijssen. “We zijn op zomerkamp en het thema is recyclen. Morgen gaan we naar een kringloopwinkel en vrijdag voeren we toneelstukjes op die te maken hebben met hergebruik.”

Samen met Wilco (14) uit Leerdam filtert ze het fijne betongruis uit een bak met plastic schilfertjes door het geheel in een zeef heen en weer te schudden. “De stukjes plastic die overblijven gooien we in het water om de zwaardere plastic van de lichtere, drijvende, plastic te scheiden”, zegt Wilco.

“De metalen hebben we gescheiden door ze langs een geleider te laten glijden”, vervolgt Wilco. “Aluminium en koper zijn niet magnetisch, maar als je deze materialen door een magneetveld laat bewegen, ontstaan er wervelstroompjes waardoor ze zich toch magnetisch gedragen.”

De twee tieners komen al voor het vierde achtereenvolgende jaar naar de TU met het zomerkamp. “Voorgaande jaren hebben we DNA uit kiwi gehaald bij de botanische tuin. En we hebben ook iets met het thema water gedaan.”

Het zomerkamp wordt georganiseerd door het bedrijf AntrAciet van oud leerkrachten Artine en Anton Bongiovanni en is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 9 tot 14 jaar uit het hele land met een bovengemiddelde intelligentie. “De term hoogbegaafd gebruiken we liever niet”, zegt Artine Bongiovanni.

Voor de zevende maal op rij worden de kinderen voor een dagje opgevangen bij een of meerdere onderzoeksfaciliteiten van de TU. Ze krijgen workshops en rondleidingen. Dit jaar stond behalve het recycle lab ook de Dreamhall op het programma.

“De kinderen vinden het geweldig”, zegt Bongiovanni. “Van de kinderen die de afgelopen jaren zijn meegegaan zijn er al heel wat aan de TU gaan studeren.”