Op straat ben je voor geen camera veilig

Studenten zitten tijdens hun ontgroening niet te wachten op nieuwsgierige toeschouwers met camera, maar die staan volledig in hun recht. Al denken studenten er anders over.

Het gebeurt vaker dat studentenverenigingen niet weten dat hun ontgroeningen op straat gefotografeerd en gefilmd mogen worden. (Foto: SplitShire via Pixabay.com)

Vorige week was het raak in Leiden. Rechtenstudenten moesten als opdracht met een vuilniszak om het gezicht getaped, de polonaise lopen. Een getipte fotograaf kwam erop af en wilde een foto maken voor lokale media. De begeleidende studenten waren daar niet van gediend en begonnen direct te schreeuwen dat hij dat niet mocht doen, zegt de fotograaf tegen het AD.

Maar hij kende zijn rechten, en liet weten dat hij wel degelijk foto’s mocht maken, aangezien ze zich op de openbare weg bevonden. Een van de studenten duwde vervolgens de telelens in het gezicht van de fotograaf. De politie kwam later langs om de groep een standje te geven.

Het gebeurt vaker dat studentenverenigingen niet weten dat hun ontgroeningen op straat gefotografeerd en gefilmd mogen worden. Een paar jaar terug probeerden enkele leden van een damesdispuut van de Leidse studentenvereniging Minerva ook een journalist weg te sturen. Maar zonder succes: hij wist de smerige ontgroening – nieuwe leden werden besmeurd en moesten in een soort luier met een bruine vlek op hun billen richting de sociëteit lopen – op film te zetten. De ontgroeners werden op basis van die beelden geschorst door het bestuur.

HOP, Melanie Zierse

HOP Hoger Onderwijs Persbureau