Op ontdekkingstocht langs het erfgoed van de TU

De op twee na oudste computer van Nederland, een theodoliet uit de negentiende eeuw en een rekenapparaat dat Millionär heet. Ze waren gisteren allemaal te zien in de jarige TU Delft Library.

In het boekenmagazijn van de bibliotheek zijn diverse pareltjes te vinden. (Foto's: Connie van Uffelen)

Ter viering van het 20-jarig bestaan van het pand organiseerde de bibliotheek rondleidingen door onder meer het erfgoeddepot. Sinds twee jaar bevindt dit zich in het boekenmagazijn van de bibliotheek, omdat hier ruimte is vrij gekomen door digitalisering. Speciaal voor het jubileum van de bibliotheek werden de doeken even weggetrokken van de soms wel zeer bijzondere objecten.

Wat te denken bijvoorbeeld van de op twee na oudste computer van Nederland? Conservator van de academische erfgoed collectie Sylvia Nijhuis vertelde dat er in Nederland op twee plekken werd gebouwd aan de computer: in het Mathematisch Centrum in Amsterdam en jawel, in Delft.

De Testudo, een Delftse computer uit 1952.

Dit exemplaar komt uit 1952 en heette oorspronkelijk ARCO, maar omdat hij zo langzaam was kreeg hij de bijnaam Testudo, Latijn voor schildpad. De Testudo werd gebouwd door prof.dr.ir. Willem van der Poel voor het doorberekenen van lenzen. Het apparaat rekende tweemaal langzamer dan mensen maar bleef wel twaalf jaar in gebruik.

Conservator van de academische erfgoedcollectie Sylvia Nijhuis toont twee Rietveld-stoelen.

Even verderop in het depot staan deze originele Rietveldstoelen, genoemd naar de architect van De Stijl. Bijna op de kop af tien jaar geleden gered toen de voormalige faculteit van Bouwkunde afbrandde.

Uit museum Nusantara keerde dit model terug.

En wat hebben we daar? Brugmodellen uit het museum Nusantara dat in januari 2013 definitief zijn deuren sloot. “Dit brugmodel was waarschijnlijk een bruikleen vanuit de TU Delft, destijds nog de TH Delft geheten”, vertelt Nijhuis. De collectie van het erfgoeddepot is in feite een verzameling van facultaire deelcollecties. Die zijn een wereld op zich, vindt Nijhuis.

Deze theodoliet komt uit de collectie landmeetkundige instrumenten van de tot midden jaren negentig zelfstandige faculteit Geodesie.

In een kast staat deze eind negentiende-eeuwse theodoliet, een hoekmeetinstrument uit de landmeetkunde. “Nederland werd begin negentiende eeuw in kaart gebracht aan de hand van driehoeksmetingen door Cornelis Kraijenhoff”, zegt Nijhuis. “Toen dit daarna werd gecontroleerd, bleken de metingen voor die tijd heel precies te zijn geweest.”

De Millionär, een rekenapparaat uit het begin van de twintigste eeuw.

Van een heel andere orde is de Millionär, een rekenapparaat zo groot als een bijzettafel. Het stamt uit het begin van de twintigste eeuw en is compleet met gebruiksaanwijzing.

Dit waren slechts enkele van de objecten uit het erfgoeddepot. In totaal heeft de bibliotheek er ongeveer zesduizend. Het erfgoedteam maakt de collectie zichtbaar. Zo is er nu een vaste tentoonstellingsplek op de tweede verdieping van de aula en in het Teaching Lab en komt er een website.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl