Op een groene scooter naar de klimaattop

‘Onwijs leuk, zeer intensief, leerzaam, heel groen en koud’. Samen met driehonderd andere studenten reed student elektrotechniek Frank Teunisse de road to Copenhagen om tijdens de klimaattop aandacht te vragen voor duurzaam vervoer.

Teunisse verwachtte met ‘een stel hippies’ naar Kopenhagen te scooteren. Maar dat viel mee. “De groep was heel divers: technische studenten en studenten bedrijfskunde en internationale betrekkingen. Er waren maar twee rare gasten bij en die waren best aardig.”

Ook de lezingen vond Teunisse interessant. “Na een stukje rijden luisterde ik bijvoorbeeld naar chemicus Michael Braungart, hoogleraar cradle to cradle aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ik erger me wel als mensen onnodig het licht aanlaten, maar verder doe ik niet zoveel om energie te besparen. Voordat ik aan deze tocht naar Kopenhagen meedeed, was ik nog niet overtuigd van alle klimaatproblemen. Ik wilde vooral graag meedoen om aandacht te geven aan elektrotechniek.” Teunisse zit in het bestuur van de Elektrotechnische Vereeniging.

Maar Braungart zette hem aan het denken. “Hij vindt dat alle energiebesparende middelen niet echt helpen. Ze zijn minder slecht voor het milieu. Hij wil liever iets aan het milieu toevoegen, bijvoorbeeld door een groot flatgebouw zelf energie te laten opwekken. Ik vind dat een verrassende insteek.”

De student elektrotechniek ging ook zelf aan de slag met energiebesparende ideeën tijdens de scootertocht. “Aan het eind van onze rit bieden we de milieuministers van Nederland, Duitsland en Denemarken ons manifest vol energiebesparende ideeën aan.” Teunisse bedacht een systeem om het energieverbruik van producten weer te geven. “Als je in de supermarkt staat, kun je op alle producten lezen hoeveel calorieën erin zitten. Dat zou bij apparaten en voorwerpen ook moeten. Als je op een verpakking leest hoeveel energie wordt verbruikt en hoe lang de lamp meegaat, geef je eerlijke informatie. Nu kijken mensen vaak alleen maar naar de prijs en dat is niet helemaal eerlijk. Een ledlamp is bijvoorbeeld veel duurder dan andere lampen, maar gebruikt weinig energie en gaat erg lang mee. Op de lange termijn is de lamp zelfs goedkoper. Die informatie moet ook op de verpakking staan.”
De weg naar Kopenhagen was voor Teunisse niet alleen maar boeiend en leerzaam. Het was ook erg koud onderweg. “Ik had me dik ingepakt. Ik droeg thermo-onderkleding, een thermovest, fleecetrui, winterjas en regenjas. Maar het blijft koud, want je zit helemaal stil. Alleen je pols beweegt.” Opwarmen gebeurde ’s avonds, tijdens de borrel, die uitmondden in feesten. “Geweldig gezellig. Maar ja, om kwart over zeven ging toch mijn wekker weer af.”
Hoogtepunt voor Teunisse was het rijden in een Tesla, een elektrische racewagen. “Ik was naar buiten geglipt tijdens een saaie lezing en zag die wagen staan. Ik heb meteen gevraagd of ik mee mocht rijden. Het was geweldig. We trokken zo snel op, dat het voelde alsof ik in een achtbaan zat. We gingen keihard, maar toch hoorde je alleen maar het elektrische gezoem. Alleen de banden piepten door het slippen.”
Teunisse is niet veel groener geworden door de scooterervaring. “Al wip ik die laatste gloeilamp er wel uit. Het klimaatprobleem moet vooral door overheden, fabrikanten en onderzoekers worden opgelost. Elektrotechniek kan er een belangrijke rol in spelen, dus wie weet kan ik in de toekomst nog iets voor het milieu betekenen.”

Teunisse reed tot Osnabrück mee. Student technische bestuurskunde Pieter Guldemond (24) nam de scooter daar van hem over. De studenten zijn te volgen op www.theroadtocopenhagen.com en via twitter.com/DelftR2C

De universiteit neemt de schadebedragen van studenten mee in het verzekeringsbedrag. “We laten niemand vertraging oplopen doordat de verzekering nog niet betaalt”, zegt rector Jacob Fokkema.

Promovendi die vertraging hebben opgelopen, hebben van de universiteit extra tijd gekregen om hun onderzoek af te maken. “Een vrouw uit Iran dreigde haar verblijfsvergunning te verliezen, maar dat hebben we opgelost”, zegt rector Jacob Fokkema.