Wetenschap

Op beveiligde locatie praten bedreigde wetenschappers met minister

In het bijzijn van enkele bedreigde wetenschappers en minister Dijkgraaf van OCW is het platform WetenschapVeilig gelanceerd. Op een onbekende plek met bewakers aan de deur.

Wetenschappers zijn steeds vaker het doelwit van bedreigingen. (Foto: Justyna Botor)

De Leidse hoogleraar rechtsgeleerdheid Afshin Ellian raakt zichtbaar geëmotioneerd dat hij aan tafel zit met de Nederlandse minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Robbert Dijkgraaf. Want deze minister staat volgens hem pal voor de vrijheid van wetenschappers. Hoe anders gaat dat in Iran, het land waar Ellian geboren is.

“Mijn collega’s in Teheran krijgen geen beveiliging”, zegt hij. Sterker nog, de minister van Onderwijs heeft daar aan een universiteit de hoogleraren uitgescholden en de studenten bedreigd vanwege hun protesten, vertelt hij. Veel jonge demonstranten moeten hun leuze ‘Vrouw, leven, vrijheid’ met de dood bekopen.

Bewakers

Ellian
wordt al jaren zwaar beveiligd vanwege zijn kritiek op de politieke islam. Ook bij deze bijeenkomst, de lancering van het platform WetenschapVeilig, lopen er bewakers rond. De locatie is zo lang mogelijk geheim gehouden en bij binnenkomst moet iedereen zich identificeren.

Tot voor kort was Ellian een van de weinigen die bedreigd werden, maar het gebeurt steeds vaker. Zo kreeg hoogleraar rechtsfilosofie Roland Pierik (Universiteit Maastricht) in coronatijd allerlei bedreigingen over zich heen vanwege zijn opvattingen over verplichte kindervaccinaties. Hij verschijnt nog steeds weleens op televisie, maar kent collega’s “die slimmer zijn dan ik en het beter zouden kunnen uitleggen” die ervoor bedanken.

Voor bedreigde wetenschappers is er nu een speciale website met een alarmnummer dat ze 24 uur per dag kunnen bellen. Ook kunnen onderzoekers, als ze willen, een bericht achterlaten. Ze krijgen dan binnen een dag een reactie van hun werkgever en komen in contact met mensen die hen kunnen helpen, zoals juristen en veiligheidsexperts.

Schade

Het ministerie van Onderwijs steunt het platform. Dijkgraaf vindt de bedreigingen vreselijk. De grootste schade bestaat volgens hem uit de ideeën die mensen niet krijgen, omdat ze toch maar voor een ander onderwerp kiezen.

Dat zeggen anderen ook. In een filmpje over bedreigingen onderstreept oud-president Ineke Sluiter van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen dat bepaalde groepen meer worden weggedrukt dan anderen, bijvoorbeeld vrouwen. Dat verarmt het debat.