Ook universiteiten bezorgd om NWO

De Nederlandse universiteiten delen de zorgen van vooraanstaande wetenschappers over de ingrijpende reorganisatie van wetenschapsfinancier NWO. Ze verwijten het ministerie gebrek aan regie.

Eind november stuurde het ministerie een vergaand advies over de organisatiestructuur van NWO naar de Tweede Kamer. Het borduurde voort op eerdere adviezen om NWO slagvaardiger te maken, maar ging een flinke stap verder. Het centrale bestuur moest worden versterkt, ten koste van de invloedvan wetenschappers in de negen wetenschapsgebieden. De bewindslieden van OCW omarmden het advies in de Wetenschapsvisie die ze onlangs presenteerden.

Universiteitenvereniging VSNU dringt er bij staatssecretaris Dekker op aan dat hij duidelijker maakt wat de status van het advies is. De beleidsreactie in de Wetenschapsvisie zou te veel ruimte hebben gelaten voor interpretatie. “Dit gebrek aan regie is schadelijk voor NWO, schadelijk voor personen en schadelijk voor de wetenschap in Nederland.”

De VSNU vindt dat het te hard gaat met de kanteling van de organisatie en steunt de recente kritiek van het Genootschap van Spinozaprijswinnaars dat de stem van de wetenschappersgoed moet worden gehoord bij NWO. Het kan best wat efficiënter bij NWO, maar de continuïteit en expertise mogen niet in gevaar komen. Discussies over de organisatiestructuur van NWO mogen het reguliere werk niet verlammen.