Ook geen promotiestudenten in Tilburg

Ook aan Tilburg University blijven promovendi gewoon werknemer. Het landelijke experiment met promotiestudenten heeft volgens de rector “alleen maar nadelen”.

Eerder zag Tilburg University nog wel brood in het experiment van minister Bussemaker. Daarin kunnen universiteiten tweeduizend promovendi aanstellen die geen werknemer zijn, maar student. Ze krijgen dan een beurs in plaats van loon. Dat maakt hen goedkoper omdat universiteiten geen pensioenpremie en minder belasting en premies hoeven af te dragen.

Maar de Belastingdienst gooide roet in het eten door de promotiestudenten als ‘fictieve werknemers’ aan te merken. Dat maakt hen minder goedkoop dan gedacht. “Voor ons heeft het dus alleen maar nadelen”, zegt Emiel Aarts, rector magnificus van Tilburg University, tegen universiteitsblad Univers.

Vanaf het begin was het experiment omstreden en het kostte minister Bussemaker grote moeite om voldoende politieke steun te krijgen. Ook de universiteiten stonden niet te trappelen. Alleen de Rijksuniversiteit Groningen en Erasmus Universiteit Rotterdam doen nog mee.