Ook dit jaar les in bioscoop

Ook dit jaar zet de TU Delft bijzondere zalen in om de toeloop aan nieuwe studenten te kunnen opvangen.

Groeistuipen: de TU Delft vangt ze op met colleges in de bioscoop. (Foto: Hans Stakelbeek)

De universiteit verwacht volgende week tegen de vijfduizend nieuwe studenten. Dat is ietsje meer dan vorig jaar. Het gaat om eerstejaars bachelor-, master- én schakelstudenten. Om die allemaal les te kunnen geven, zet de TU niet alleen alle onderwijszalen volledig in, maar ook weer een zaal in bioscoop Pathé, de aula en een oude collegezaal in het hoofdkantoor van studentenhuisvester Duwo.

Verder maakt de universiteit gebruik van een tienurenrooster, ofwel avondcolleges. Het percentage avondcolleges blijft volgens directeur Onderwijs & Studentenzaken Timo Kos onder de zes procent van het totaal aantal colleges per jaar.

Record

De universiteit verwacht dit jaar zo’n 3200 eerstejaars bachelorstudenten. Dat is ongeveer net zo veel als vorig jaar. Het aantal internationale masterstudenten neemt wel toe: van 1315 naar 1543. Dat is een record. De TU verwacht dat de totale studentenpopulatie dit jaar boven de 22 duizend studenten van vorig jaar uitkomt.

Overigens is het volgens directeur Onderwijs & Studentenzaken Timo Kos ‘altijd weer spannend’ aan het begin van het jaar hoeveel studenten zich daadwerkelijk melden. “Studenten die nog een vak missen, melden zich ook nog. Je weet niet wanneer ze dat herkansen.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl