Onverwachte wereldtitel voor zeilster Annette Duetz

De Delftse studente Annette Duetz (25) is zaterdag met haar zeilpartner Annemieke Bekkering in Aarhus verrassend wereldkampioen geworden in de Olympische 49er FX-klasse, na een hilarische medal race.

Om kans te maken op goud moesten er wel hele gekke dingen gebeuren tijdens die allesbepalende laatste wedstrijd: het omslaan van de boot van de Oostenrijkse klassementleiders Frank/Abicht bijvoorbeeld. Daarbovenop zou de nummer twee van de rangschikking, het Britse koppel Weguelin/Ainsworth, een aantal plaatsen achter Bekkering en Duetz moeten eindigen.

Kansloze missie zou je denken, op het moment dat de Nederlandse zeilsters halverwege de race de boei liggend op een achtste positie rondden, met slechts twee boten achter zich. Bij een oprukkende regenbui met een stevige wind in het kielzog, reageerde het tweetal echter zeer alert. “We lagen allemaal dicht bij elkaar”, vertelt Duetz. “Ik zag die regenbui aankomen. Iedereen ging de linkerkant op, maar ik dacht: we kunnen beter overstag gaan. En dat betaalde zich uit.”

“We gingen van start met het idee: als er kans is op goud dan gaan we ervoor.”

Het koppel rukte in één keer op van de achtste naar de tweede positie en finishte ook als tweede. Bovendien gebeurde het onmogelijke: de Oostenrijkse boot kapseisde en kwam laatste binnen. Doordat ook de Britse boot pas als zesde eindigde, waren beide teams op punten ingehaald: goud dus. Duetz: “We gingen van start met het idee: als er kans is op goud dan gaan we ervoor. Het was bizar en leuk, we konden het niet geloven toen we waren gefinisht.”

Vier jaar geleden eindigde hetzelfde koppel nog als vierde op het WK in Santander. In 2016 toonden ze zich teleurgesteld met een zevende plaats op de Olympische Spelen in Brazilië. Na in april al gezegevierd te hebben op een wereldbekerwedstrijd bij Mallorca, was dit voor het duo de eerste keer dat een groot internationaal toernooi werd gewonnen.

Haar studie technische natuurkunde staat momenteel op een laag pitje, vertelde Duetz in mei op de website van de TU Delft. Zo kan zij zich volledig op het zeilen concentreren, met de Spelen van 2020 als grootste doel.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport