Ontwerp TU-alumni kan levens redden

Twee net-afgestudeerde Delftse studenten en hun Leidse compagnon hebben veertigduizend euro gewonnen met hun mobiele malariatester Amplino. Met het apparaatje kan malaria in veertig minuten worden vastgesteld, waar dat nu nog drie weken duurt.

TU-alumni Jelmer Cnossen en Pieter van Boheemen en Leidenaar Wouter Bruins bouwden de malariatester in hun vrije tijd. Het apparaat kan levens redden, stelde de jury van de innovatiewedstrijd ‘mobiles for good challenge’. Op de website van Amplino staat het confronterende cijfer: jaarlijks sterven 1,8 miljoen mensen aan malaria.

Met de Amplino kan een arts binnen veertig minuten zelfs op afgelegen plekken vaststellen of iemand malaria heeft. Dat geldt ook voor zwangere vrouwen, iets wat met een al bestaande sneltest niet kan.

Bijkomend voordeel is dat het apparaatje kan vertellen welke vorm van malaria een patiënt heeft.  Niet iedere vorm is dodelijk, waardoor een patiënt er op verantwoorde wijze voor kan kiezen om geen dure medicijnen te kopen.

Het apparaat werkt op basis van PCR, een biotechnische methode die in elk biolab gebruikt wordt, maar nog niet buiten het lab wordt uitgevoerd. Voor PCR is een temperatuurregeling nodig, omdat er biochemische processen moeten gebeuren die zich voordoen op verschillende temperaturen. De Amplino is een ‘quantitatief PCR apparaat’, dat naast deze temperatuurregelaar ook een detectie module bevat die het resultaat van de PCR meet.

Cnossen, Van Boheemen en Bruins wonnen niet alleen geld, maar ook kantoorruimte in Amsterdam en professionele begeleiding om hun apparaat versneld op de markt te kunnen brengen.