Ontwerp nieuwbouw TNW klaar

Medewerkers en studenten van bionanoscience, chemical engineering en biotechnology moeten nog even op hun tanden bijten in hun huidige kantoren en laboratoria. Als alles meezit, kunnen zij eind 2015 eindelijk verhuizen naar een geheel nieuw pand aan de Kluyverweg.

In het nieuwe gebouw voor de faculteit Technische Natuurwetenschappen moeten straks zo’n achthonderd studenten, dertig hoogleraren en een kleine zeshonderd andere medewerkers gaan werken en studeren. Naast wetenschappers, komt een kwart van het ondersteunende personeel van de faculteit op de nieuwe locatie te werken.

Onlangs stelde het college van bestuur het definitieve definitieve ontwerp van Ector Hoogstad Architecten vast, na een lange voorgeschiedenis van wikken en wegen over het ontwerp en de plek waar dat gerealiseerd moest worden.

Het bouwen moet in september 2013 nu echt beginnen en precies twee jaar later klaar zijn. Het vloeroppervlak telt straks dertigduizend vierkante meter over drie bouwlagen. Daar bovenop komt nog een vierde laag met installaties.

In het gebouw komen extra hoge trillingsvrije laboratoria, fermentatielabs, chemische labs en practicaruimtes met veel zuurkasten. Daarnaast is er gedacht aan onderwijs- en vergaderruimtes, kantoren, projectruimtes, twee studio classrooms en een faculty room.

In en op het gebouw komt veel groen: een daktuin en twee patio’s met binnentuinen. Om het pand heen wordt een parkachtige omgeving gecreëerd, zoals die ook op de campus te vinden is. De Kluyverweg wordt autovrij, maar er komen wel 270 parkeerplaatsen.

Architect: ‘Mijlpaal voor TNW’