‘Ontoelaatbare verstrengeling declaraties Waas’

Decaan Marco Waas (3mE) heeft 27 duizend euro bij de TU Delft gedeclareerd voor een kantoor aan huis. Een deel van die kosten hield verband met ondernemingen van zijn vrouw, die op zijn huisadres zijn gevestigd. Dat meldt NRC Handelsblad afgelopen vrijdag.

Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg vindt in NRC dat sprake is van een ‘ontoelaatbare verstrengeling bij de manier waarop Waas zijn onkosten declareerde.’ Na een gesprek met Waas is afgesproken dat de decaan vijftienduizend euro terugbetaalt en tot zijn vertrek op 1 april niets meer zal declareren.

NRC schreef vorig jaar al over betrokkenheid van Waas bij opdrachten aan zijn vrouw. De krant vroeg daarna via de Wet Openbaarheid van bestuur (Wob) de declaraties van Waas op. Daartussen zaten tientallen rekeningen – vooral computer- en internetkosten – gericht aan Waas’ vrouw of aan een van haar bedrijven.

Van den Berg zegt in de krant met ‘veel verbazing’ de rekeningen te hebben bekeken. De secretaris van de universiteit keurde uitbetaling goed. Bij zijn aanstelling in 2004 had Waas de schriftelijke toezegging gekregen van het toenmalige college van bestuur dat hij jaarlijks twaalfduizend euro aan kosten mocht declareren, aldus Van den Berg. “Waas kwam uit het bedrijfsleven. Blijkbaar heeft men hem een inkomensaanbod gedaan.”

Van het huidige college van bestuur zat alleen Paul Rullmann ook in 2004 in het college. Van den Berg –sinds 2008 voorzitter van het college – zegt in NRC dat hij niets wist van de afspraak en dat hij, als het zou kunnen, de hele 27 duizend euro zou terugvorderen. Van den Berg zegt echter gebonden te zijn aan de afspraken uit 2004.

Waas meldt in een toelichting aan NRC dat zijn declaraties ‘altijd binnen de kaders van de met hem gemaakte afspraken zijn gedaan en geaccordeerd.’ “Echter, zowel het college als ikzelf vinden dat dergelijke afspraken niet passen in het huidige tijdsgewricht. Daarom heb ik besloten een deel van het gedeclareerde bedrag terug te betalen.”

Waas liet tijdens zijn nieuwjaarsreceptie plotseling weten niet voor een derde termijn als decaan te gaan. In een mail aan zijn medewerkers schreef hij dat het ‘geen gemakkelijk besluit was geweest’ en dat hij het ‘met pijn in het hart deed’. Hij bracht het besluit niet in verband met deze kwestie.

Delta vroeg na zijn besluit om nadere informatie, maar Waas liet per mail weten er niets aan toe te voegen hebben. “Over enige tijd wellicht wel.”

Naar aanleiding van het Wob-verzoek van NRC vroeg Delta ook om inzage en kreeg daarvoor toestemming. Komende week publiceert Delta hierover meer.

Solar home
At Utrecht’s Bouwbeurs expo, held for 7-12 February, TU Delft researchers and designers have presented their first design for a floating solar home. The flat, circular home floats on water and revolves with the sun, or vice versa if the inhabitants so desire. The ReVolt House is the Delft entry for the Solar Decathlon 2012, a worldwide university competition for designing self-sustaining, solar-powered homes.

www.revolthouse.com

Sensitive layer
Researchers in Professor Lis Nanver’s micro-electronics department (EEMCS) have created the world’s most sensitive photodiode. It can be used with electrons with an energy level of less than 200 electron volts. “The diodes currently on the market only work efficiently with electrons from 1000 eV upwards,” says Prof. Nanver. The diode consists of a layer of silicon that has a layer of boron – only a few nanometres thick – on top of it, created by chemical vapour deposition.

Suitable swimsuits
Professional swimmers and their coaches are often confused by hype and marketing and cannot make up their minds about what swimwear suits them best. Measurements conducted last week at the Eindhoven Swimlab however have now provided them with hard data, instead of myth. TU Delft researchers from the faculty of Industrial Design Engineering performed 3D body scans of the swimmers. The scans help choose the best fitting suit, while a time-series also reveals the training results. Swimming coach Jacco Verhaeren is delighted with this science-based approach.