Ontgroening?

De Leidse studentenvereniging Quintus stopt met de ontgroening van nuldejaars. Een voorbeeld voor de Delftsche verenigingen?

Jonas Norrby, bestuurslid Bolk:

,,Een goed idee van Quintus. Ontgroenen is overbodig en uit de tijd. Je kunt ook op andere manieren een hechte club vormen. De Bolk heeft de ontgroening al in de jaren zeventig afgeschaft. Ik heb zelf een ontgroening van Proteus-Eretes meegemaakt en ben daardoor afgehaakt. Of het Quintus leden zal opleveren, is moeilijk te voorspellen. Sommigen mensen zoeken een ontgroening juist op.”

Klaas Kerssemakers, voorzitter van Virgiel:

,,Quintus is een zustervereniging, maar ik ben het absoluut niet eens met deze beslissing. De ontgroening is zo eigen aan de vereniging, hangt zo samen met de identiteit, dat kan je niet zomaar overboord gooien. Dit is naar mijn gevoel vooral een marketingtruc, ze doen het puur om meer leden te werven. Dat geven ze ook toe. Wij schaffen de ontgroening zeker niet af. Dat is geen kwestie van niet met de tijd meegaan, dat doen we juist wel. Sinds vorig jaar bijvoorbeeld wordt de kennismakingstijd begeleid door een commissie met daarin een psycholoog en een arts.”

Guido van der Wedden, president DSB (Delftsche Studenten Bond):

,,Dit lijkt mij een publiciteitsstunt. Ik geloof niet dat er daadwerkelijk iets verandert bij Quintus, de ontgroening gaat gewoon onder een andere naam door. Concurrent Augustinus heeft een paar jaar geleden hetzelfde gedaan, dat heeft hen toen wel leden opgeleverd. Wij kennen al 104 jaar geen ontgroening. Nieuwe leden gaan een weekend op pad en borrelen de eerste tijd veel binnen de vereniging om hun plekje te vinden.”

Rogier de Haan, bestuurslid stichting Wolbodo:

,,Wij zijn principieel tegen ontgroening. Als Quintus echt voor afschaffing kiest dan juich ik dat toe. Het betekent ook dat ze een andere koers kiezen, want zonder ontgroening trek je andere leden. De eerstejaars van Wolbodo organiseren altijd een groot feest. Zo zijn ze de eerste maanden vaak op de vereniging en leren ze iedereen kennen. Virgiel en DSC hechten te veel aan traditie om het voorbeeld van Quintus te volgen.”

Dennis Niemeijer, voorzitter Jansbrug :

,,De kennismakingstijd moet passen bij de vereniging. Blijkbaar voldeed de ontgroening van Quintus niet. Ik heb daar niet echt een mening over. Iedere vereniging moet de kmt naar eigen inzicht invullen.”

Floris Jan Cuypers, president DSC (Delftsch Studenten Corps):

,,Ik vraag me af wat het afschaffen van de ontgroening bij Quintus precies inhoudt. Een vereniging heeft toch een kennismakingstijd nodig, anders mis je de basis voor het verenigingsleven. Ik denk dat het eerder een lokkertje is dan een principieel besluit. En ikvraag me af of het op de lange termijn gunstig is voor die vereniging. Wij zullen de kmt in ieder geval niet afschaffen, en ik verwacht ook niet dat Virgiel het voorbeeld volgt. De verenigingen zijn op deze traditie gestoeld.”

Harm Bouta, voorzitter CSR:

,,Zeer frappant dat Quintus dit beslist. Ontgroening is geworteld in hun traditie. Of het extra leden oplevert? Misschien, dat zullen ze over een paar maanden weten. Voor ons verandert dit niet veel. We hebben een kennismakingsweek waar de nieuwe leden intensief met elkaar optrekken. Maar dat is geen echte ontgroening. We benaderen nuldejaars als groep, niet persoonlijk.”

Jonas Norrby, bestuurslid Bolk:

Klaas Kerssemakers, voorzitter van Virgiel:

Guido van der Wedden, president DSB (Delftsche Studenten Bond):

Rogier de Haan, bestuurslid stichting Wolbodo:

Dennis Niemeijer, voorzitter Jansbrug :

Floris Jan Cuypers, president DSC (Delftsch Studenten Corps):

Harm Bouta, voorzitter CSR: