Ontdek je plekje

Ben jij een avonturier of hou je vast aan gebaande paden? In beide gevallen: bekijk deze apps eens.
Natuurlijk, je bent een man of vrouw van de wereld. Bereisd, belezen, geïnteresseerd. Maar heb je weleens écht goed om je heen gekeken, gewoon in je eigen omgeving? Je staat nog versteld van wat je tegenkomt.

De app Around Me geeft op basis van gps een overzicht van triviale zaken als tankstations, hotels, restaurants, bioscopen, ziekenhuizen, supermarkten of taxi’s in je directe omgeving. Grappig dus om gewoon eens uit te proberen vanuit je kamer, maar ronduit ideaal tijdens een stedentrip of vakantie. Minpuntje: de ontwikkelaar is – los van de pop-up ads – blijkbaar niet vies is van een beetje reclame: de reusachtige drogisterijketen drie wijken verderop vindt hij wel, in vijfvoud zelfs, de supermarkt (toch ook geen kleintje) op de hoek niet. De kleinste, onooglijkste kroegjes in achterafstraatjes lepelt hij dan wel weer op, en dat is natuurlijk belangrijker. Bovendien lijkt hij meer resultaten te geven in het buitenland, en dat is waarschijnlijk ook de plek waar je de app het meest gebruikt. Als je van reizen houdt, tenminste. En niet bang bent buiten de gebaande paden te treden. En… ja, hoe zit je verder eigenlijk in elkaar? Verrassing: ook daar is een app voor! Hilarisch op feestjes, leuk op de wc, geinig tegen de verveling. Op Test Jezelf kun je jezelf óf je vrienden testen. Sta je open voor nieuwe dingen? Ben je coöperatief of competitief? Ben je emotioneel stabiel? De uitkomsten zijn alles behalve verrassend, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Feit is dat je in dat nieuw ontdekte onooglijke kroegje op de hoek toch leuk de tijd hebt kunnen doden.

Door de bank genomen mogen studenten met een weekend-abonnement op doordeweekse feestdagen vrij reizen. Die gelden namelijk als zondagen. Studenten met een weekkaart moeten dan dus een kaartje kopen. “Er is al jaren verwarring over de feestdagen die de Dienst Uitvoering Onderwijs hanteert. Die sluiten namelijk niet aan bij de lijst van officiële nationale feestdagen. Ik vind dat aan die onduidelijkheid een einde moet komen”, zegt PvdA-kamerlid Jacques Monasch. Hij heeft vragen gesteld aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur.

Maar of de voorgestelde ingreep een eind zal maken aan alle verwarring is de vraag. Volgens de nieuwste regels van DUO mogen studenten met zowel een week- als een weekendkaart vrij reizen op bijvoorbeeld Goede Vrijdag, al is dat dan weer geen officiële feestdag. “Daarom wil ik ook van de minister horen waarop de huidige afspraken gebaseerd zijn. Bevrijdingsdag lijkt mij in ieder geval een vanzelfsprekende dag om alle studenten reisrecht te geven, ook met het oog op de festivals in het land.”

Op de oude – papieren – ov-studentenkaart stonden feestdagen en uitzonderingen op het reisrecht van studenten op de achterkant. Sinds de introductie van de ov-chipkaart moeten studenten deze informatie zelf nazoeken op internet.