Onrust over contracten Bouwkunde

Bij de faculteit Bouwkunde heerst onrust over de beëindiging van tijdelijke contracten. De ondernemingsraad maakt zich zorgen na signalen daarover.

Medewerkers van Bouwkunde kregen vlak voor de kerst een brief met daarin een serie ingrijpende maatregelen die waarnemend decaan Jan Rots wil nemen. Hij schrijft dat Bouwkunde in 2009 circa vijftien procent moet bezuinigen ten opzichte van 2008. In 2010 gaat het om nog eens tien procent.
Rots meldt in de brief dat hij kritisch wil kijken naar beëindiging van tijdelijke contracten. Ook bij contracten die waren aangegaan met uitzicht op een vaste aanstelling.
Verder lazen medewerkers dat de faculteit het aantal gastdocenten drastisch zal reduceren en de inhuur van student-assistenten met meer dan de helft zal terugbrengen. Ook moeten de materiële kosten van afdelingen vijftien procent omlaag en volgt een drastische verlaging van de begroting van de ondersteunende diensten, bijzondere projecten en evenementen.
De ondernemingsraad (or) stelt dat er vlak daarna al brieven zijn verstuurd over beëindiging van contracten. “Er was bijvoorbeeld een aio die zei dat hij net van zijn begeleider had gehoord dat hij door kon gaan en nu een ontslagbrief kreeg”, zegt Dineke Heersma, voorzitter van de or.
Ook zou de or soortgelijke signalen krijgen van medewerkers die hun gezin al uit Zwitserland of China hadden laten overkomen. “Wij maken ons daar zorgen over. Dit is geen personeelsbeleid, maar paniekvoetbal”, zegt Heersma.
Waarnemend decaan Jan Rots bestrijdt dat. “Als contracten per 1 of 15 januari aflopen, moet je beslissingen nemen. Dat vind ik geen paniekvoetbal maar leidinggeven zoals het hoort. Dat hebben we naar eer en geweten en in overleg met alle afdelingsvoorzitters gedaan. In het Chinese geval was er geen geld voor verlenging. We hebben een compromis gesloten en hij kan in ieder geval een jaar blijven.”
De decaan zegt momenteel in kaart te brengen hoe het staat met tijdelijke contracten, gastdocenten en student-assistenten. “Wat waren de intenties toen iemand in dienst kwam, om welke geldstroom gaat het, zijn dat vitale functies en kan vast personeel dat overnemen?”
Dit jaar lopen er 236 tijdelijke contracten af. “Juist om willekeur te voorkomen, spreken we met afdelingsvoorzitters en –secretarissen en P&O voor een homogene oplossing. De situatie van promovendi gaan we netjes bekijken.”
Inkrimping van het aantal gastdocenten en student-assistenten zou volgens de or het collegeaanbod verschralen. En dat terwijl er steeds meer studenten instromen. “Je snijdt in dat geval dubbel”, zegt or-secretaris Niek Tholen.
Rots meldt dat het snoeien in student-assistenten op verschillende afdelingen al ‘prima verloopt’. “De vaste staf moet meer primaire onderwijstaken vervullen en kan daardoor minder vrij eerste-geldstroomonderzoek doen dan voorheen. Dat is dan maar zo. We proberen de tweede en derde geldstroom te laten groeien.”
Rots wil ook snoeien in de hoeveelheid mastertracks en keuzevakken. Hij onderzoekt hoe strategisch valt samen te werken met andere faculteiten en onderzoeksinstituut OTB. De or heeft het college van bestuur een brief gestuurd en praat binnenkort met Rots. Ook wil de raad bij odc-vergaderingen bijschuiven.