Online verkoop dictaten TBM stuit op kritiek

Bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management is vorige week een proef gestart met de online verkoop van dictaten. Pas als een student op Blackboard een dictaat heeft besteld, wordt het afgedrukt en verzonden naar het thuisadres van de student. Studentenraadsfractie AAG maakt zich zorgen.

Op haar website zegt AAG niet blij te zijn met de manier waarop de dictaten bij TBM moeten worden betaald. Die is volgens de fractie beperkend. “Alleen betaling per internetbankieren is mogelijk. Betaling via acceptgiro kan ook, maar dit verlengt de levertijd met enkele dagen.”

Daarnaast vreest AAG dat de serviceverlening aan studenten verdwijnt als de verkooppunten voor dictaten sluiten. En als de nieuwe manier van verkopen bezuinigingen oplevert, moeten die ten goede komen aan de studenten, vindt de partij. “Of dictaten moeten (aanzienlijk) goedkoper worden, óf de vrijgemaakte middelen moeten aantoonbaar worden geïnvesteerd in onderwijs of extra service aan studenten.”

De studievereniging van TBM, Curius, is op haar website een enquète gestart naar de tevredenheid van studenten over de online verkoop van dictaten. De uitkomsten laten nog op zich wachten, maar de vereniging hoort wel klachten over de prijs van de dictaten. Ook vinden studenten het vervelend dat ze een dictaat niet gelijk in handen hebben als ze het kopen.

Ingrid Klok, projectleider van de verkooppilot, kan de studenten geruststellen. “We zijn op zoek naar de optimale manier van dictaten verkopen. Wat we bij TBM doen, is een proef. Er zijn ook nog andere opties.”

Zo zou het best kunnen dat het naar huis opsturen van dictaten plaatsmaakt voor een andere manier van distributie. Want studenten zijn als het goed is niet thuis als de postbode langskomt, waardoor ze naar het postkantoor moeten om hun dictaat alsnog te krijgen. “Daarom moet er ook over worden nagedacht”, benadrukt Klok.

Eind maart wil zij de proef bij TBM evalueren. Dan worden alle klachten van de studenten bekeken. Voor de zomervakantie moet er volgens Klok een plan liggen voor ‘een proces dat voor organisatie en studenten optimaal is’. Want dat er iets gaat veranderen, is zeker.

“De faculteiten hebben nu allemaal andere processen voor de verkoop van dictaten.” Dat leidt tot kwaliteitsverschillen in de service, openingstijden zijn niet hetzelfde en ook de drukkwaliteit laat nogal eens te wensen over, legt Klok uit. “Studenten hadden klachten over die punten en nu kunnen we daar meteen iets aan doen.” (SB)