Online studiepunten halen in het buitenland

De proef is geslaagd: de universiteiten van Delft, Leiden en Wageningen en zes buitenlandse instellingen bieden hun studenten voortaan de kans om online vakken te volgen en daar studiepunten mee te verdienen.

Omdat studenten met online colleges geen duizenden euro’s kwijt zijn aan vliegtickets en woonruimte in een ver land, wordt de drempel voor uitwisseling lager, is de verwachting. (Foto: Thomas Zwart)

De TU Delft biedt al jaren massive online open courses (moocs) aan en startte vorig jaar een proef met drie andere universiteiten. Hun studenten konden daardoor ‘virtueel uitwisselen’ en bij die vier instellingen studiepunten behalen.

De proef was succesvol en ook vier universiteiten  gaan nu meedoen, is gisteren in Canada besloten. door middel van het tekenen van een overeenkomst voor een periode van drie jaar. Het gaat om de TU Delft, Universiteit Leiden,  Wageningen University and Research, Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (Zwitserland), Rice University (VS), University of Queensland (Australië), Australian National University, University of Adelaide (Australië) of Hong Kong University of Science and Technology. Volgens TU-collegelid Anka Mulder kennen de universiteiten elkaar goed en vertrouwen ze erop dat hun cursussen van hoog niveau zijn.

Komend semester zijn er achttien courses beschikbaar. Bij de TU Delft zijn dat bijvoorbeeld solar energy, data analysis en next generation infrastructures. Bij de Australian National University is dat astrophysics en in Lausanne digital signal processing. Minder technisch is in Queensland: psychology of criminal justice, of in Leiden: research in public administration. In principe heeft elke cursus een startdatum, maar als student kun je zelf bepalen wanneer je filmpjes bekijkt, stukken leest en opdrachten maakt.

Lagere drempel

Omdat studenten met online colleges geen duizenden euro’s kwijt zijn aan vliegtickets en woonruimte in een ver land, wordt de drempel voor uitwisseling lager, zegt TU-persvoorlichter Karen Collet. “Zo’n virtuele uitwisseling is erg aantrekkelijk als je om tijd- of geldgebrek niet aan een gewone exchange kan deelnemen.” Bovendien wordt de toegankelijkheid tot topdocenten vergroot.

Daar ziet ook Simon Vink, woordvoerder van Wageningen University, de voordelen van in. “Als je dolgraag college wilt volgen van een bepaalde professor in het buitenland, moest je eerst gelijk voor drie maanden of een halfjaar ergens anders gaan wonen. Nu zet je gewoon je laptop aan.”

Voor de tentamens is nog geen futuristische oplossing gevonden: die maken studenten ook vanwege grote verschillen in tijdzones nog gewoon in een zaaltje van hun eigen universiteit, onder toezicht van een surveillant. Schriftelijk of in het geval van een mondeling tentamen via Skype. De docent van de instelling waar studenten het vak volgen, beoordeelt het tentamen en stuurt het cijfer naar de universiteit van de student.

HOP, Matthijs van Schie / Connie van Uffelen

HOP Hoger Onderwijs Persbureau