Onklaar om de wereld te veroveren

Ruud van Esch van jongerencommunicatiebureau ComBat en expert op het gebied van wat jongeren aanspreekt, vindt ‘3mE’ klinken als een technische term en dus wordt volgens hem een goede link met techniek gelegd. “Tussen de vaak lange namen van andere universitaire opleidingen valt 3mE in ieder geval op en dat is altijd goed. Aan de andere kant vraagt zo’n abstracte naam om concrete invulling en dus moet voorlichting ervoor zorgen dat mensen weten wat 3mE is”, aldus Van Esch.

‘Conculega’ Huub Nelis van communicatiebureau Young Works denkt dat er gezocht is naar een ‘hippe’ naam die past bij de jongerencultuur. Zijn ervaring met jongeren leert dat ‘je gewoon moet laten zien waar je voor staat, duidelijk moet zijn’. “Wie gelooft in de kracht van zijn eigen opleiding, durft gewoon te kiezen voor een naam die zegt wat het is.” Hij voegt daaraan toe dat 3mE wel goed als beeldmerk kan worden gebruikt, maar dan moet je er in alle gevallen bijzetten: ‘mechanical, maritime and materials engineering‘. “Dat kan werken, zolang 3mE maar niet als losse naam de wereld hoeft te veroveren.”

Studenten vinden de naam vooral vaag en onverwacht, maar ook best leuk en origineel. Rutger Ockhorst, vierdejaars natuurkundestudent, vindt de naam een mislukte poging om populair te doen. Het lijkt meer op een soort chatnaam, zegt hij. Tim Bloemhof, zesdejaars student industrieel ontwerpen, denkt bij de naam aan de verkeersveiligheidorganisatie 3VO. Tweedejaars werktuigbouwkunde Niels Duinker denkt zelfs niet dat hij de naam ooit zal gebruiken. “Buiten Delft moet ik altijd al uitleggen wat werktuigbouwkunde is. Nu zou ik in Delft ook nog moeten uitleggen wat 3mE is.”

Irene de Bel

Lekker technisch, hip, of een mislukte poging om populair te doen? De meningen over de nieuwe naam voor de voormalige faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek, 3mE (Faculty of Mechanical, Maritime and Materials Engineering) lopen uiteen – a’ls studenten er al van hebben gehoord. De nieuwe naam, een uitkomst van een wedstrijd onder studenten en medewerkers van de faculteit, is dan ook nog nergens te zien, behalve in het nieuwe logo op de faculteitsite.

Irene de Bel