Onderzoeksschool BSDL mag door

De onderzoeksschool BSDL (Biotechnological Sciences Delft Leiden) blijft bestaan. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen heeft de school, een samenwerking tussen TU Delft, Universiteit Leiden en Wageningen, opnieuw voor zes jaar erkend.

De onderzoeksschool bestaat sinds 1994, maar daar gingen jaren van intensieve samenwerking tussen de faculteiten Technische Natuurwetenschappen van de TU Delft en Wiskunde en Natuurwetenschappen van Universiteit Leiden aan vooraf.

“We zijn bijzonder tevreden over de samenwerking en blij met de verlenging”, zegt de secretaris van BSDL, Patricia Osseweijer. Ze was nauw betrokken bij de verlenging van de onderzoeksschool, die zich richt op de industriële en milieugerichte biotechnologie.

Niet alles blijft bij het oude: studenten en promovendi gaan meer onderzoek verrichten op het gebied van de industriële biotechnologie. Ze zullen zich vooral richten op de schimmelwerking. Hierdoor verdwijnt plantenbiotechnologie uit het programma.

De opleiding wordt verder uitgebreid. Naast biokatalyse, metabolic engineering en fermentatietechnologie, milieubiotechnologie en bioprocestechnologie, zijn er binnenkort ook postdoctorale cursussen te volgen in bio-informatics en biomolecular engineering.

BSDL richt zich met name op promovendi. Niet zonder succes: “Dankzij BSDL zijn promovendi vaak eerder klaar met hun onderzoek, doordat ze gebruikmaken van de expertise van beide universiteiten”, zegt Ossewijer. 67 van de 95 promovendi doen op dit moment in Delft onderzoek bij BSDL. Ze promoveren steeds eerder, de gemiddelde promotietijd is geslonken tot 5,3 jaar.

Osseweijer ziet de toekomst hierdoor rooskleurig tegemoet. Voor de volgende evaluatie, in 2010, zal nog meer en intensiever worden samengewerkt. “We gaan ook onderzoek doen naar biotechnologie en samenleving”, zegt ze. “Daarvoor gaan we samenwerken met de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Met alle veranderingen willen we de komende jaren meer inspelen op wat er in de maatschappij leeft.” (RV)