Onderwijs

Onderzoekers scheppen kunstmatig molecule

Delftse en Japanse onderzoekers zijn erin geslaagd een molecule van quantum dots te maken.Onderzoekers van Technische Natuurkunde, Dimes en FOM zijn erin geslaagd twee kunstmatige atomen te versmelten tot een molecule met een covalente binding.

Het molecule bestaat uit twee quantum dots, miniscule doosjes van halfgeleidermateriaal waarin elektronen zijn opgesloten. Deze gedragen zich als gewone atomen, maar de grootte en eigenschappen kunnen nauwkeurig worden afgestemd. Onderzoekers van chipslab Dimes stelden hiermee al eerder een periodiek systeem samen, een prestatie die december vorig jaar Science haalde.

Eind vorige week stonden de quantumdoosjes weer in de schijnwerpers. Met microgolfstraling toonden de wetenschappers aan dat de bindingselektronen makkelijk van het ene naar het andere ‘atoom’ kunnen springen. Verder blijkt dat de elektronen in wisselwerking staan met roostertrillingen van het halfgeleiderkristal. Opmerkelijk aangezien een covalente binding gewoonlijk alleen mogelijk is als er geen wisselwerking met de omgeving is.

Een beter begrip van deze wisselwerking wordt van belang geacht voor toekomstige toepassingen in computers. Devices van quantumstippen kunnen op termijn de transistor gaan vervangen. .aut Ralph Oei

Onderzoekers van Technische Natuurkunde, Dimes en FOM zijn erin geslaagd twee kunstmatige atomen te versmelten tot een molecule met een covalente binding. Dit resultaat werd bereikt in samenwerking met wetenschappers van NTT Basic Research Laboratories in Tokio. Het onderzoek verscheen donderdag en vrijdag in respectievelijk Nature en Science.