Wetenschap

Onderzoekers bediscussiëren samenwerking met China

De TU houdt op 20 april een intern symposium over academische samenwerking met China. Daar zullen onderzoekers de richtlijnen bespreken die de universiteit in de maak heeft.

De skyline van Shanghai. (Foto: Li Yan)

Het college van bestuur spreekt in een oproep op intranet van ‘een set quick guides’, die onderzoekers moeten helpen nadenken over ‘(cyber)veiligheid, intellectueel eigendom en verschillen in normen en waarden’ als ze een samenwerking met Chinese partners willen aangaan. China is en blijft voor de TU net als India en Brazilië een zogenoemd focusland, wat betekent dat de universiteit juist daar verbindingen wil aangaan. Er zijn in China immers talent, faciliteiten en geld te over. Maar bij de samenwerking met sommige Chinese universiteiten kunnen ook problemen ontstaan. Zo toonde Delta vorige maand aan dat in Delft vergaarde kennis soms bij het Chinese leger belandt.

Tijdens het symposium wil het college van bestuur richtlijnen bespreken die daarbij kunnen helpen. Ook moet dit het startpunt zijn van de vorming van ‘een gemeenschap van onderzoekers met belangen in, of belangstelling voor, de samenwerking met China’. “Zo kunnen we van elkaars ervaringen en ideeën leren”, aldus het intranet-bericht.

Ook andere universiteiten hebben dit jaar bijeenkomsten over wetenschappelijke samenwerking met China op de agenda staan. Zo organiseert de Universiteit van Leiden seminars voor wetenschappers die tijdens hun werk te maken hebben met China.