Onderzoeker griepvirus met Rubicon naar Oxford

Moleculair bioloog drs.ing. Aartjan te Velthuis verruilt per 1 maart de onderzoeksgroepen van prof.dr. Nynke Dekker en het LUMC voor een plaats in Oxford waar hij de vermenigvuldiging van griepvirussen zal onderzoeken. Mogelijk leidt dat tot nieuwe virusremmers.

Te Velthuis bracht als promovendus zijn tijd door in de laboratoria van het LUMC (twee derde) en de TU. In Leiden werkte hij bij de groep moleculaire virologie van prof.dr. Eric Snijder aan de zuivering van virale eiwitten, die hij dan op molecuulniveau verder onderzocht in het Nynke Dekker Lab, onderdeel van de het Kavli Instituut voor Nanoscience van de TU faculteit Technische Natuurwetenschappen.

Onlangs werd zijn aanvraag voor een Rubiconbeurs door NWO gehonoreerd. Daarin schrijft te Velthuis op zoek te willen gaan naar de manier waarop griepvirussen zich vermenigvuldigen. “Het influenzavirus is klein, gevaarlijk en perfect in staat zijn vermenigvuldiging te reguleren”, schrijft de onderzoeker.

Intussen is al een eiwit geidentificeerd dat een cruciale rol speelt bij die vermenigvuldiging. Te Velthuis wil nu de interacties van dat enzym zowel in vitro bestuderen (waarbij alle condities en concentraties onder controle zijn) als in vivo – in levende cellen dus. Hij verwacht ook daarin de activiteit van het replicatie-eiwit met fluorescentiemicroscopie te kunnen volgen, maar met minder resolutie.

Aan de Sir William Dunn School of Pathology in Oxford zitten zowel een groep die ervaring heeft met in vivo experimenten met het influenzavirus als een groep die bedreven is in experimenten met enkele moleculen. Vandaar te Velthuis’ keuze voor Oxford voor de komende twee jaar.

Over toepassingen zegt hij: “De huidige virusremmers zijn gebaseerd op stoffen die toevallig bleken te werken. We willen nu in detail informatie verkrijgen over hoe die vermenigvuldiging van het griepvirus in zijn werk gaat. Dat kan nieuwe aangrijpingspunten opleveren voor een nieuwe generatie aan virusremmers. Ik hoop dat we daarvoor de basis kunnen leggen.”

De Rubiconbeurs van NWO stelt hem in staat een volgende stap te nemen in zijn veelbelovende loopbaan. Hij studeerde in 2007 cum laude af in de moleculair biologie (Universiteit Utrecht) en ontving in datzelfde jaar de Unilever Researchprijs. Hij ontving toen ook een NWO Toptalent beurs voor zijn promotieonderzoek naar de enzymatische basis voor de vermenigvuldiging van het SARS-virus. Hij zal 16 mei promoveren (een half jaar wachttijd) aan de universiteit Leiden.

Zijn of haar dank zal allereerst uitgaan naar de alerte motoragent die in rond kwart voor twee een 20-jarige Delftenaar aansprak die met een vouwfiets op zijn fiets op de Oostsingel liep.

Zijn of haar dank zal ook uitgaan naar die Delftenaar, omdat hij kwam met een wel erg makkelijk door te prikken smoes. Toen de motoragent wilde weten waarom hij diep in de nacht met een vouwfiets achterop door de stad ging, verklaarde de Delftenaar dat het rijwiel van zijn broer was en dat hij het wilde opknappen.

Eén telefoontje naar die broer was voldoende: de broer wist van niets. Toen kwam de aap uit de mouw en bleek dat de Delftenaar de fiets in de TU-wijk had gestolen.