Onderzoek: tus trekken hightech-bedrijven aan

Een stad met een technische universiteit mag in zijn handjes wrijven: het trekt allerlei hightech-bedrijvigheid aan. Dat hebben twee wetenschappers van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) aangetoond.

Het opvallendst van het TBM-onderzoek is overigens dat de aanzuigende werking van niet-universitaire kennisinstituten (vooral researchafdelingen van grote bedrijven) het allersterkst is. Ook andere researchinstellingen vestigen zich graag in dezelfde regio.

Technische universiteiten hebben hetzelfde effect, maar in minder mate. De twee onderzoekers zwijgen over onderlinge verschillen tussen de tu’s van Delft, Eindhoven en Twente. Die verschillen constateerden ze wel, maar ze zijn te klein om er statistisch gefundeerde uitspraken over te doen, zegt Van der Panne.

Opvallend is dat één categorie onderzoeksinstellingen juist een negatief effect lijkt te hebben op de hightech-ontwikkeling van een regio. Dat zijn de vijf grote technologische instituten (gti’s) zoals Grondmechanica en het Waterloopkundig Laboratorium. Zeer apart omdat een aantal gti’s juist in Delft gevestigd zijn. Van der Panne heeft wel een vermoeden voor het negatieve verband: ,,Sommige gti’s zijn door de overheid geplaatst in technologisch achterblijvende regio’s.” De twee Delftse gti’s konden de negatieve correlaties blijkbaar niet goedmaken van de overige drie: het ECN in Petten, Marin in Wageningen en het NLR in Amsterdam.

Uit het TBM-onderzoek blijkt ook dat algemene universiteiten geen enkel stimulerend effect hebben op andere vormen van research & development in de regio. Hetzelfde geldt voor zaken als bereikbaarheid, strategische ligging en de opbouw van de arbeidsmarkt in een bepaald gebied. Dat is opvallend. In het buitenland hebben al die zaken wel duidelijk effect, weet Van der Panne.

Dat hebben twee wetenschappers van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) aangetoond. Promovendus Gerben van der Panne en dr. Wilfred Dolfsma analyseerden hele reeksen reeds bekende statistische gegevens. Hun conclusie publiceerden ze half juli in het vakblad ESB-Economisch Statistische Berichten. ,,Wij zijn de eersten die dit verband in Nederland aantonen”, zegt Van der Panne.