Onderzoek: minder stages, hogere vergoedingen

Stagevergoedingen zijn dit jaar, ondanks de coronacrisis, wederom gestegen. Dat blijkt uit het onderzoek van online banenplatform Magnet.me naar 1.117 stages.

Bedrijven zijn nog steeds bereid om een royale vergoeding neer te leggen voor stagiaires, maar het aantal stageplekken is sinds de coronacrisis fors gedaald. (Foto: Pxhere)

Het jaarlijkse onderzoek laat zien dat, in vergelijking met voorgaande jaren, bedrijven nog steeds bereid zijn om een royale vergoeding neer te leggen voor stagiairs, maar dat het aantal stageplekken sinds de coronacrisis fors is gedaald. De best betaalde stages (gemiddeld €665 per maand) zijn nog steeds te vinden in de advocatuur. De IT-sector betaalt met gemiddeld €489 per maand het minst.

Minder stages

Van maart tot en met oktober 2020 werden er in Nederland 46 procent minder stages aangeboden vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De grootste daling van het aantal stages was, niet verrassend, in de horecasector. Werkgevers in die branche boden sinds de uitbraak van de coronacrisis maar liefst 92 procent minder stages aan dan vorig jaar. De sectoren logistiek (-71%) en finance (-57%) hebben ook een fiks aantal stageplekken geschrapt. Opvallende stijger was echter de overheid. Die bood sinds de coronacrisis juist 66 procent meer stages aan dan vorig jaar.

(Bron: Magnet.me)

Betere vergoeding

De gemiddelde stagevergoeding is gestegen naar €505 per maand. Vorige jaar was dat nog €477. De hoogste stagevergoedingen worden net als in de afgelopen twee jaar uitbetaald in de advocatuur (gemiddeld €665). Voor Delftse studies zijn relevante sectoren consultancy (€590) en de ICT (€489).

Wie betaalt het best? (Bron: magnet.me)

• Magnet.me is een online carrièrenetwerk voor studenten en young professionals met 0 tot 7 jaar werkervaring. Magnet.me is opgericht door Vincent Karremans (34), Freek Schouten (35) en Laurens van Nues (33) toen zij studeerden aan TU Delft en Erasmus Universiteit.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl