Onderwijsgebouw Pulse krijgt DC-net

Studenten in het nieuwe onderwijsgebouw Pulse kunnen hun oplader thuislaten. Als een van de eerste grootschalige projecten krijgt het gebouw een gelijkspanningsnet, zo meldt De Ingenieur.

Het gebouw, dat tussen de gebouwen voor 3mE en IO zal verrijzen, opent over anderhalf jaar de deuren voor studenten. Bij Pulse zijn USB-poorten de belangrijkste stroomvoorziening, meldt De Ingenieur (februari 2016, p.20/21).

Bovenop het gebouw wekken zonnepanelen energie op en in het gebouw gebruiken studenten stroom voor hun laptops. Beiden werken op gelijkspanning, en toch is vrij zeldzaam dat die twee gekoppeld worden zonder tussenkomst van wisselspanning.

Bijkomend voordeel van de USB-poorten is dat ze ook gebruikt worden voor data-transport. Niet alles hoeft dan via wifi te lopen.

Toch draait niet alles op gelijkspanning. Zwaardere installaties zoals warmtepomp, lift en klimaatinstallaties werken op standaard 400V wisselspanning. Beperkte beschikbaarheid en gebrek aan certificering zijn daar de oorzaak van.

Ook op de studentenplekken zullen nog gewone stopcontacten te vinden zijn. ‘Je moet nu eenmaal rekening houden met de apparaten waar ze mee rondlopen’ citeert De Ingenieur ir. Paul Verdurmen van het installatie-adviesbureau Valstar Simonis.