Onderscheiding prof. Bosgra

Prof.dr. Okko Bosgra heeft vrijdag 18 september een koninklijke onderscheiding ontvangen. Aanleiding was het afscheid van de hoogleraar systeem- en regeltechniek bij de facultteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE).

Bosgra werd benoemd dot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Hij kreeg de versierselen opgespeld door de Deltse burgemeester Bas Verkerk.

Hij was – afgezien van een kort uitstapje naar de Universiteit Wageningen – sinds zijn afstuderen in 1968 werkzaam aan de TU. Daarnaast is hij adviseur bij 3mE en hoogleraar systeem- en regeltechniek bij twee faculteiten aan de TU Eindhoven.

Desondanks noemt Anka Mulder, directeur onderwijs en studentenzaken, de norm ‘mild’. “Zeker in vergelijking met andere universiteiten. Het is dezelfde norm die de TU Eindhoven zal hanteren. Mensen met enige aanleg voor het vakgebied moeten in staat zijn die te halen.”
Bovendien is het niet zo dat het percentage studenten dat nu niet aan de norm voldoet, straks daadwerkelijk zijn biezen kan pakken. Zodra het bindend studieadvies (bsa) er is, werken studenten waarschijnlijk naar de norm toe. “Dat was bij ons reden om de drempel te verhogen”, vertelt Eline Bergijk, hoofd van het educatief centrum van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen in Leiden. Daar zijn de opleidingen qua zwaarte en wiskundige inhoud het beste te vergelijken met een studie aan de TU. Sinds 2005 moeten de Leidse studenten veertig punten halen en hun propedeuse in twee jaar afronden. Bergijk: “We zijn erg tevreden met de verhoging. Het is eigenlijk jammer dat ze nu in Delft opnieuw het wiel gaan uitvinden.”
Gezien de Leidse cijfers, hoeven Delftse studenten zich voorlopig nog geen zorgen te maken over enorme uitval in het eerste jaar. Van 2000 tot 2004, toen ook de Leidse norm nog op een ‘halve propedeuse’ lag, kreeg slechts vijftien procent van de studenten een bindend negatief advies mee naar huis. In 2005 en 2006 – na de verzwaring – lag dat percentage iets hoger, op twintig procent. “Maar”, benadrukt Bergijk, “dat is statistisch niet significant verschillend. Bovendien is het percentage studenten dat binnen een jaar zijn propedeuse behaalde in diezelfde periode gestegen van 31 procent naar 37 procent.”
Toch is zo’n verhoging voor Delft niet aan de orde. Anka Mulder: “De getallen van andere universiteiten zijn voor ons minder interessant. Het gaat om onze eigen studentenpopulatie en welke norm hier nodig is.”
Hoewel het bsa onder de Delftse studentenbevolking nog altijd veel weerstand oproept, denkt Mulder dat het een passende maatregel is. “Met het bsa haal je de uitval van studenten in latere jaren naar voren”, vertelt zij desgevraagd. “Het gaat ons er niet om studenten te pesten, maar om hen sneller bewust te maken van hun kansen.” Veelgehoorde kritiek op het plan is dat het bsa het studierendement niet zal verhogen. “Maar”, benadrukt Mulder, “dat is dan ook niet de doelstelling. Daar moet een aparte oplossing voor komen.”

Aanleiding was het afscheid van de hoogleraar systeem- en regeltechniek bij de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE).

Lees ook het interview