Ondernemingsraden bij TU in studie

Het college van bestuur, dat reeds vorig jaar in de Strategienota dit debat aankondigde, streeft naar het in één hand brengen van bestuur en beheer (integraal management) en experimenteert daar bijvoorbeeld mee bij de faculteit Elektrotechniek. Dekaan Backer heeft daar de beheersfunctie van de secretaris-beheerder overgenomen. De vakbonden hebben er sindsdien op gehamerd dat integraal management ook tot integrale medezeggenschap moet leiden.

De gesplitste medezeggenschap via faculteitsraden en medezeggenschapscommissies moet dus opnieuw bekeken worden. Cvb en vakbonden hebben nu besloten de vraag te gaan bestuderen of de wet op de ondernemingsraden (WOR) van toepassing kan worden op de TU. Dat zou het einde inhouden van de bestuursstructuur zoals de wet op het hoger onderwijs (WHW) die heeft vastgelegd.

Cvb en vakbonden benadrukken dat ze beginnen met een ‘verkenning’ van dit gevoelige onderwerp. Dat is enerzijds nodig om te testen of er binnen de universiteit een draagvlak te verwerven zou zijn voor zulke vergaande veranderingen. Anderzijds zullen alle partijen ook willen weten met welke voorstellen het ministerie van onderwijs rond Prinsjesdag voor de dag komt in zijn herstructureringsplannen voor het hoger onderwijs.
Minder macht

Verwacht wordt dat minister Ritzen en staatssecretaris Nuis minder macht willen gaan toedelen aan universiteits- en faculteitsraden. Een in april uitgelekt ambtelijk rapport stelde voor hen het begrotingsrecht te ontnemen, en personeel en studenten alleen nog maar te laten meepraten over zaken die hen rechtstreeks aangaan. Ook wordt op het ministerie overwogen in de WHW de raden te degraderen tot medezeggenschapsraden zoals die al in het Hbo voorkomen.

De universiteitsraad van de TU, die erkend heeft dat een debat over de bestuursstructuur nodig is, heeft hierover nog niet gesproken. En in het speciale inwerkprogramma voor de onlangs nieuw gekozen leden van de universiteitsraad is de bestuursstructuur als onderwerp zelfs geschrapt.

Adviseurs van het college van bestuur zien in de opening naar de ‘WOR-route’ dan ook een ,,schot voor de boeg van de universiteitsraad”. Voorzitter Knippenberg meldt dat hij op korte termijn met een voorstel wil komen om een groepje van externe deskundigen ,,alles nog eens op een rijtje te latenzetten”. Hij had daarbij echter aanpassingen binnen de huidige WHW-wetgeving in gedachten. Via een ‘charter’ zou de universiteit dan een eigen invulling aan die WHW kunnen geven. Voor Knippenberg is het eventueel toepassen van de WOR een ‘fundamenteel andere gedachte’. ,,De u-raad is nu nog deel van het instellingsbestuur. Bij een ondernemingsraad is dat bepaald niet het geval.” (R.M.)

Het college van bestuur en de vakbonden willen gezamenlijk bekijken of de bestuursstructuur met universiteits- en faculteitsraden vervangen moet worden door een structuur met ondernemingsraden. Dit als onderdeel van een ‘brede discussie’ over de bestuursstructuur die het cvb dit najaar wil gaan voeren.

Minder macht