Ondernemingsraad twijfelt over voorgestelde aanpassingen SBS

De plannen voor de reorganisatie van SBS (Staf, Bestuur en Servicecentra) liggen al ter beoordeling bij de ondernemingsraad (or). Pas nu lijkt het tot de faculteiten door te dringen dat de reorganisatie van de staf ook voor hen consequenties heeft.

/strong>

Daan Hoogwater, voorzitter van de ondernemingsraad, en Arno Haket, lid van de or-commissie personeel en organisatie, zijn beiden nauw betrokken bij de beoordeling van de reorganisatieplannen van SBS. Hoewel de reorganisatie in een vergevorderd stadium is, zijn ze nog steeds niet helemaal overtuigd van de noodzaak ervan. Haket: ,,Er waren klachten dat de verschillende stafonderdelen in het hoofdgebouw langs elkaar heen werkten. Ook de or vond dat er veranderingen nodig waren, maar achtte een reorganisatie niet echt noodzakelijk.” De or was een voorstander van verbetering en aanpassing van de slechter functionerende onderdelen. Hoogwater: ,,De reorganisatie geeft veel onrust het is de vraag of je op deze manier meer bereikt dan langs de weg van geleidelijkheid.”

Het voor of tegen de reorganisatie zijn, is ondertussen een gepasseerd station. De plannen liggen er en de or wordt geacht op 27 maart met het eerste advies te komen over de SBS-plannen en op 17 april haar definitieve oordeel te geven.

De or vindt het jammer dat er niet is gekozen voor een formeel hoofd voor SBS. In de SBS-plannen wordt voorgesteld een van de zeven stafdirecteuren aan te wijzen als beheerder en een ander voor de coördinatie tussen de stafdiensten. Haket: ,,Dit heeft juist in het verleden niet goed gefunctioneerd. Verkokering binnen SBS was een belangrijke aanleiding voor de reorganisatie, en daaraan wordt weinig gedaan.”

Evenmin positief is Haket over de geringe aandacht voor de uitvoerende diensten in de reorganisatieplannen. ,,Bij informatisering en automatisering komt er bijvoorbeeld een aantal fte’s bij. Deze medewerkers gaan weer beleidsvoorstellen schrijven, maar wij vragen ons zo langzamerhand af: wie moeten ze uitvoeren? Bij de vorige reorganisatie is het aantal medewerkers van de ondersteunende diensten al drastisch teruggebracht. In de reorganisatieplannen is veel aandacht voor het maken van beleid, maar weinig voor de praktische uitvoering ervan.”

Integratie

Verder vraagt Haket zich af wat de status is geworden van het rapport dat vorig jaar is verschenen over de Communicatie & Marketing Groep. ,,Hierin werd gesproken over een sterkere integratie van de centrale en decentrale voorlichtingsactiviteiten. Onze vraag is: zijn hiervan onderdelen overgenomen in de reorganisatieplannen van SBS? Zo niet, waarom dan niet? Dat willen wij zeker aan de orde stellen.”

Hoogwater vindt het opvallend hoe de houding van de faculteiten de laatste maanden is veranderd ten opzichte van de SBS-reorganisatie. ,,Lange tijd was het iets dat zich ver weg, binnen de muren van het hoofdgebouw, afspeelde. Pas nu dringt het tot de faculteiten door dat deze reorganisatie op centraal niveau ook gevolgen heeft voor hen.”

De faculteiten zullen bijvoorbeeld diensten moeten gaan inkopen zoals op het terrein van arbo en milieu, en voor de ondersteuning van studenten. ,,De eerste drie jaar hoeft dat nog niet, maar wat gebeurt er daarna? Studieadviseurs willen studenten gewoon kunnen doorverwijzen naar decanen en psychologen zonder dat zij eerst moeten checken of de faculteit daar nog budget voor heeft.”

Een ander punt van zorg is de met opheffing bedreigde Wetenschapswinkel. Hoogwater: ,,Die speelde een belangrijke rol met het vertalen van maatschappelijke kwesties naar wetenschappelijke vragen. Dat zullen de faculteiten nu ook zelf moeten doen en de or verwacht dat dit hen zwaarder zal belasten.”

Integratie