Ondernemingsraad stelt verkiezingen uit

De verkiezingen voor de ondernemingsraad worden pas na de zomer gehouden.De ondernemingsraadraad vindt de voorbereidingstijd te kort als de verkiezingen in mei zouden vallen, samen met die van de studentenraad.

De or kwam met het college van bestuur overeen om niet met kiesgroepen te werken. Collegevoorzitter De Voogd waarschuwde voor een ondervertegenwoordiging van wetenschappers, maar CFO-lid Van der Werff meende dat het college hier zelf iets aan kan doen door te zorgen voor een goede compensatie voor de or-werkzaamheden.

In dezelfde vergadering liet de or weten unaniem in te stemmen met het huidige stelsel van gedeelde medezeggenschap. De raad vindt dat de invloed op onderwijs- en onderzoekszaken versterkt moet worden, maar nam dit niet op als voorwaarde.

Een voorstel van de raad om ondervertegenwoordigde groepen aan de TU te bevoordelen bij sollicitaties, werd door De Voogd van de hand gewezen. ,,Wegens onze absolute focus op kwaliteit geven we voorlopig alleen voorrang bij ‘gelijke’ geschiktheid. We kiezen nooit voor minder.”

In het geval van de afgewezen hoofdredacteur voor Delta vond de or de reden voor afwijzing niet duidelijk. Een meerderheid meende dat dit heeft geleid tot de indruk dat de kandidaat is afgewezen om zijn vroegere politieke overtuiging.

De Voogd sprak van een ‘denkfout’. Volgens hem is de hele procedure vertrouwelijk en dus is het college ‘geen partij’ in de openbare discussie over de afwijzing. ,,De politieke opvattingen van de kandidaat zijn volstrekt irrelevant en hebben geen rol gespeeld”, verzekerde hij de raad. Wel was er sprake van ‘verschil in journalistieke opvattingen’. De kandidaat zou inmiddels per brief op de hoogte gesteld zijn van de reden voor zijn afwijzing.

De verkiezingen voor de ondernemingsraad worden pas na de zomer gehouden.

De ondernemingsraadraad vindt de voorbereidingstijd te kort als de verkiezingen in mei zouden vallen, samen met die van de studentenraad. Daarom werd vorige week woensdag besloten om de stemming uit te stellen tot september of oktober.