Ondernemingsraad eist rol op bij benoemingen cvb

De ondernemingsraad lijkt niet zonder meer akkoord te gaan met het voorstel van de raad van toezicht om Wakker en Berkhout te benoemen in het college van bestuur.

br />
De or zegt niet afdoende geïnformeerd te zijn door de raad van toezicht over het vertrek van rector Blaauwendraad en wil nadere toelichting. Volgens or-voorzitter dr. D.J. De Tombe is de raad van toezicht ook in gebreke gebleven door geen advies te vragen over de voorgestelde veranderingen in de portefeuilleverdeling van de collegeleden.

,,De raad kwam in een informeel gesprek met een kant-en-klare-oplossing”, zegt De Tombe. ,,Maar hoe kunnen ze van ons een goed onderbouwd advies verwachten als wij niet weten wat er gaande is in het college? Wij zien het ene collegelid na het andere verdwijnen. Het zou erg onnozel zijn om daar geen vraagtekens bij te zetten.”

Hoewel de adviesaanvragen van de raad van toezicht vertrouwelijk zijn, lekten de namen van de kandidaten vorige week al uit. De raad stelt voor prof.ir. K.F. Wakker opnieuw tot rector te benoemem en schuift als derde lid prof.dr.ir. A.J. Berkhout naar voren. Berkhout, hoogleraar akoestiek bij Technische Natuurkunde, was voorheen de grote man achter het ARTD-project. Hij zou Veenendaal moeten opvolgen, die in september ook al met onenigheid vertrok. Wakker zou tijdens de komende dies nogmaals als rector toetreden tot het college van bestuur, ditmaal voor onbekende termijn.

Ook zou het nieuwe college afwillen van de strikte portefeuille-indeling zoals die nu bestaat. Onderwijs en personeel zouden onder de verantwoordelijkheid van de rector komen, maar het overleg met de bonden zou gevoerd worden door De Voogd. Het derde lid buigt zich in dat geval over onderzoek, maar krijgt ook zeggenschap over vastgoed, wat tot nu toe voorbehouden was aan de voorzitter.

De ondernemingsraad signaleert in de nieuwe taakverdeling een ‘mogelijke omissie’ in het personeelsbelang. De studentenraad heeft de raad van toezicht ook al meegedeeld dat er ,,goed opgelet moet worden met personeelszaken, gezien de grote zaken die nu spelen op dit gebied”.

De studentenraad heeft inmiddels wel advies uitgebracht. Een afvaardiging van de studenten werd vorige week woensdag bijgepraat door de voorzitter van de raad van toezicht, ir. J.J. Slechte. De voorzitter van de studentenraad, M. De Schepper, noemde de uitleg over het vertrek van Blaauwendraad ‘redelijk duidelijk’. ,,Maar”, voegt ze toe, ,,we hebben benadrukt dat dit vertrek een verlies is voor de studenten.”

Van een echt advies wil De Schepper niet spreken. ,,We zijn gehoord door de raad van toezicht, maar van een officieel advies van onze kant is geen sprake. Ook over de portefeuilleverdeling hebben wij geen adviesrecht.”

De ondernemingsraad krijgt komende woensdag van de raad van toezicht tekst en uitleg over de bestuursperikelen. ,,In het gunstigste geval komen we dan alles te weten”, aldus De Tombe. Ze sluit niet uit dat de or bij die gelegenheid gebruikgaat maken van het initiatiefrecht. ,,Ik heb altijd ideeën. En ik vind het belangrijk dat een college niet éénzijdig mannelijk is.”