Ondernemingsraad bedankt voor meer bevoegdheden

De studentenraad wil de ondernemingsraad aan meer bevoegdheden helpen. Deze bedankt voor de eer. De studenten waren vorige week woensdag te gast bij de vergadering van de ondernemingsraad (or). In de spreektijd die was aangevraagd, kwam de studentenraad met het voorstel om adviesrecht voor de or te eisen op het gebied van onderwijs en onderzoek (O&O).

br />
Het college heeft de or altijd formele bevoegdheden ontzegd als het ging om O&O-zaken. Nu beide organen moeten instemmen met het medezeggenschapsstelsel, willen de studenten adviesrecht voor de or als voorwaarde opnemen bij instemming.

De personeelsleden waren hier huiverig voor. Abvakabo wilde niet weer over bevoegdheden praten en de CMHF meende dat er zuinig moest worden omgesprongen met de reeds verworven bevoegdheden. Het was CFO niet duidelijk wat er mis was met de huidige bevoegdheden, terwijl DB zich openlijk afvroeg of het wel verstandig was om ‘nu bij het college aan te komen met bevoegdheden’. Voorzitter Hoogwater waarschuwde ervoor ‘in de val van de bevoegdheden te trappen’.

De studenten wezen er op dat er met het ontbreken van adviesrecht een ‘gat’ zit in de bevoegdheden van het personeel. ,,We hebben nu de kans om dat gat te vullen”, bepleitte Brechtje Nagtzaam van de studentenraad. De or-leden lieten zich niet verleiden tot een antwoord. De studenten keerden onverrichterzake naar huis.

De or toonde zich tevens tegenstander van kiesgroepen. Of de verkiezingen tegelijk plaatsvinden met die voor de studentenraad, staat nog niet vast. De or vond ‘de tijd nog niet rijp’ om daarover te beslissen.