Ondernemingsraad adviseert negatief over benoemingen in college

Een negatief advies van de ondernemingsraad aan het college van bestuur over de benoeming van twee nieuwe collegeleden heeft de bestuurscrisis verdiept.

Formeel gaat het advies van de ondernemingsraad over de benoeming van twee nieuwe collegeleden, prof.ir. K.F. Wakker en prof.dr.ir. A.J. Berkhout. Over de capaciteiten van dit tweetal heeft de or geen twijfels. Wel vraagt de raad zich ernstig af of de nieuwe leden zullen kunnen samenwerken met collegevoorzitter De Voogd. Daarom komt de or tot een negatief advies over de benoemingen. Dat advies leidde gisteren tot koortsachtig overleg tussen or, cvb en raad van toezicht. Ook de studentenraad werd erbij betrokken.

Om vooral geen twijfel te laten bestaan over de bedoeling van het negatieve advies, komt de or terug op het vertrek van rector magnificus prof.dr.ir. J. Blaauwendraad. In het conflict tussen Blaauwendraad en De Voogd koos de raad van toezicht ten gunste van de laatste. De or zou graag zien dat die keuze heroverwogen wordt. Het argument dat De Voogd beter in staat zou zijn de ingezette organisatie te overzien en tot een goed einde te brengen, wijst de or terug.

Eigenlijk gaat de keuze tussen het bedrijf TU Delft en de academie TU Delft, stelt de ondernemingsraad. Met zijn keuze voor De Voogd steunt de raad van toezicht de bedrijfsmatige aanpak, waarvoor het draagvlak door de slepende reorganisaties sterk is afgenomen. De or bestrijdt niet dat veranderingen nodig zijn, maar constateert dat de rector, als gezicht van de academische aanpak, op een breder draagvlak binnen de instelling zou kunnen rekenen. Als het aan de or gevraagd was, had de or Blaauwendraad verkozen boven De Voogd.

Door bovendien meermalen te benadrukken dat ook ‘derden’ (de vertrokken collegeleden Kromhout en Veenendaal, maar ook ‘diverse instituten die voor positionering van de TUD onmisbaar zijn’) moeite hebben met de managementstijl van De Voogd, maakt de or nogmaals duidelijk niet gelukkig te zijn met diens persoon. De Voogd is echter onlangs herbenoemd, zodat zijn positie formeel niet ter discussie staat.

Als uitweg uit de crisis stelt de or voor Wakker en Berkhout toch maar te benoemen, maar alleen als tijdelijke oplossing. Een ordelijke sollicitatieprocedure moet voor de definitieve invulling zorgen.

Bij de samenstelling van het nieuwe college moet erop gelet worden dat de leden met elkaar overweg kunnen. Goede communicatieve vaardigheden moeten vooral geëist worden van de voorzitter.