Onafhankelijk Delft wil niet debatteren met studentenpartij Stip

Martin Stoelinga, fractievoorzitter van de lokale partij Onafhankelijk Delft, heeft zich teruggetrokken uit het lijsttrekkersdebat van Stadsradio Delft, omdat zijn partij Studenten Techniek in Politiek (Stip) niet erkent als een echte partij.

Elke woensdag tussen 11.00 en 12.00 uur zendt Stadsradio Delft een debat uit tussen twee lijsttrekkers van partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart. Vandaag stonden Martin Stoelinga van Onafhankelijk Delft en Michelle Corten van Stip op de agenda, maar dat debat gaat dus niet meer door.

Als reden geeft Stoelinga dat zijn partij “de politieke vereniging” Stip niet erkent.
“Zij laten zich gebruiken als stemvee, en verpesten de gemeenteraad door elk jaar een nieuw raadslid te installeren, wat erg onwenselijk is. Het komt en gaat als sneeuw voor de zon. Verder worden er ook allerlei wetsvoorstellen door hen getorpedeerd.” aldus Stoelinga. “Maar ik heb niks tegen de mensen van Stip hoor, ik drink graag een biertje met ze.”

Het komt en gaat als sneeuw voor de zon

Corten zegt het “zonde” te vinden dat Onafhankelijk Delft zich heeft teruggetrokken. “Ik vind het een gemiste kans. Het was interessant geweest als juist onze twee partijen in debat waren gegaan, omdat we allebei lokale partijen zijn.” Dat de opmerkingen uit de hoek van Stoelinga komen, verbaast haar niet echt: “Onafhankelijk Delft is wel vaker kritisch over Stip, terwijl wij toch echt een flinke achterban hebben die al 24 jaar op ons stemt.” Als het debat wel was doorgegaan, had ze lgedebatteerd “op de inhoud, in plaats van op de buitenkant. ” Corten wordt vandaag in haar eentje geïnterviewd door Frans van Rijnswou en Aat Snaterse.

Als je twijfelt over de partij waarop je wilt stemmen in maart, kun je tot 7 maart elke woensdagochtend luisteren naar de lijsttrekkersdebatten. Onderaan vind je de overige geplande debatten. Als je kritische vragen hebt voor de lijsttrekkers kun je die sturen naar delftcentraal@stadsradiodelft.nl.

Ten slotte is op 12 maart een Stadsdebat in Theater de Veste, waar alle lijsttrekkers aan mee zullen doen. Of Martin Stoelinga daar wel met Michelle Corten wil debatteren? “Als zij met mij, een doorgewinterde oude vent, die iedereen in Delft kent, in debat wil, wens ik haar veel succes.”

Lijsttrekkersdebatten:

• 21 februari: Bart Smals (VVD) en Joëlle Gooijer (ChristenUnie)
  • 28 februari: Willy Tiekstra (PvdA) en Rob van Woudenberg (CDA)
  • 7 maart: Christine Bel (D66) en Lieke van Rossum (SP)
  • 12 maart: Stadsdebat met alle lijsttrekkers

Lees hier het interview met Michelle Corten in Humans of TU Delft.

Stagiair Nora de Vries

n.l.devries@tudelft.nl