Omwonende studenten reageren op schietpartij Breestraat

Studenten die in en vlakbij de Breestraat wonen, reageren luchtig op de schietpartij die er maandagochtend plaatsvond. “Volgens mij wennen mensen in de buurt er aan.”

Coffeeshop The Game in de Breestraat is tijdelijk dicht. (Foto: Connie van Uffelen)

De politie kreeg maandagochtend melding dat er iemand met een wapen stond voor coffeeshop The Game in de Breestraat. De politie betrapte deze man op heterdaad en loste schoten toen de man vluchtte. De man wist te ontkomen op een scooter. Later op de dag werd een scooter gevonden bij de Reineveldbrug.

Volgens Regio15 werd de verdachte bij het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer door een (on)bekende voor de deur gelegd en is een tweede verdachte er vandoor gegaan. Dat kon het Openbaar Ministerie (OM) nog niet bevestigen. Het OM verwacht dinsdag met meer informatie te komen.

De schietpartij is het derde geweldsincident in de Breestraat. Op 17 mei werd er een handgranaat gegooid en op 16 september werd coffeeshop The Game beschoten. De coffeeshop werd gesloten maar gaat woensdag 10 oktober om 10 uur weer open.

Wakker geworden
Studenten die in de omgeving wonen zijn geschrokken, maar ze zeggen zich niet onveilig te voelen. Eerstejaars student technische natuurkunde Merlin woont pas vijf à zes weken om de hoek op de Koornmarkt en werd wakker van de schoten. “Het waren er zes met een pauze tussen de vierde en de vijfde. Ik dacht: het is niet handig om te kijken. De huisbaas belde de politie al. Ik schrok wel, ik heb dit niet eerder meegemaakt.”

Een andere student, die liever niet met zijn naam in Delta wil, ontdekte pas maandagochtend dat ‘alles was afgezet’. Hij heeft de schietpartij niet gehoord, maar kan vanachter zijn computer precies de Breestraat inkijken. “Een seconde denk ik dan dat als er geschoten wordt de kogels ook door mijn ruiten kunnen komen. Ik kijk wel uit op straat.”

Ik dacht dat Nederland een veilige plek was

Hoewel deze student zich veilig zegt te voelen, denkt hij aan wat er is gebeurd. “Als ik langs de coffeeshop loop denk ik: o ja, hier is geschoten. Ik voel me iets minder veilig, maar het is niet zo dat ik me niet op mijn gemak voel. Er is duidelijk één specifiek doel.”

De Italiaanse student Gilberto dalla Pozza woont pas een week in de Breestraat. Hij heeft de schoten niet gehoord, een huisgenote wel. “Toen zij het vertelde was ik verbaasd maar ik ben niet bang.” Dalla Pozza wil niet verhuizen. “Het is al zo moeilijk om woonruimte te vinden. We verwachtten dit niet in Nederland. Ik dacht dat Nederland een veilige plek was.”

Student Merlin voelt zich niet per se onveilig. “Misschien ga ik een andere route rijden als ik ’s nachts naar huis ga. Ik probeer het een beetje te relativeren. Ik denk zeker niet aan verhuizen, want ik woon prima hier. Weet je, volgens mij wennen de mensen in de buurt er ook aan.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl