OMT-advies: minder quarantaine regels in onderwijs

Het OMT adviseert om de quarantaineregels in het onderwijs te versoepelen. Vanavond maakt het kabinet tijdens de persconferentie bekend wat de nieuwe regels worden.

Read in English

Op dit moment zijn de enige beperkingen in het hoger onderwijs: niet meer dan 75 studenten in een collegezaal en “altijd en overal” een mondkapje dragen. Bij tentamens en examens zijn wel meer dan 75 studenten in een ruimte toegestaan.

De algemene coronaregels gelden ook. Dat betekent onder andere dat studenten en personeel in quarantaine moeten als ze in nauw contact zijn geweest met iemand die het virus draagt.

Negatieve zelftesten
Als het aan het Outbreak Management Team ligt, worden die regels versoepeld. Studenten in het hoger onderwijs die een quarantaine-advies krijgen, mogen straks naar college “mits zij gedurende vijf dagen dagelijks een negatieve zelftest hebben, geen klachten hebben en ook het contact met kwetsbare personen vermijden”.

Jongeren die werken of stagelopen, dienen in zo’n geval met hun werkgever te overleggen of dagelijks zelftesten volstaan. Voor studenten geneeskunde en verpleegkunde die coschappen doen of stagelopen “moeten deze zaken in overleg met de betreffende opleiding en faculteit geregeld worden”.

Op scholen mag van het OMT ook versoepeld worden. Kinderen tot 12 jaar hoeven niet meer in quarantaine als ze in contact zijn geweest met een besmet persoon. Kinderen tot en met 18 jaar mogen naar school als ze elke dag een zelftest doen.

Een andere grote verandering is – als het kabinet het advies overneemt – dat de horeca en cultuursector weer van het slot gaan. Het OMT adviseert wel om met een avondklok te werken en ook is er een coronatoegangsbewijs nodig om aan activiteiten deel te nemen.

Studentenverenigingen
Gooi ons niet op een hoop met cafés en restaurants, zeggen de studentenverenigingen. Ze willen ‘toegespitst coronabeleid’ voor hun activiteiten, schrijven ze in een ‘brandbrief’.

Er zijn alweer allerlei maatregelen uitgelekt voordat het kabinet vanavond zijn persconferentie geeft. Straks mogen de horeca en de cultuursector bijvoorbeeld tot 22.00 uur open blijven. De brief van de Landelijke Kamer van Verenigingen kwam gisteren net iets eerder naar buiten.

Studenten moeten sociale relaties opbouwen, hun identiteit ontwikkelen en zichzelf ontplooien, menen de verenigingen. Daar worden ze in belemmerd door de lockdowns, met alle psychische schade van dien.

Niet alleen borrelen
‘Een studentenvereniging is niet alleen een plek om te borrelen’, staat in de brief. Ze noemen sportactiviteiten, bijbelkringen, theater- en muziekrepetities, debatavonden, bibliotheken, commissievergaderingen, symposia, lezingen, spelavonden en studeerfaciliteiten. Dat onderscheidt de verenigingen van wat ze ‘klassieke’ horecagelegenheden noemen.

Studentenverenigingen kunnen de mentale problemen van studenten verzachten, stellen ze, maar dan moeten ze wel toestemming krijgen voor activiteiten die je niet tot de horeca zou rekenen. Er hoort ook een slagzin bij. ‘Zet mentaal centraal: open de verenigingen’. (HOP, Josefine van Enk, Bas Belleman)