Ombudsman kapittelt beslagname bijstand

Dat vindt de Nationale Ombudsman, die de IBG onbehoorlijk gedrag verwijt.

In het verleden was het onmogelijk voor schuldeisers om beslag te laten leggen op bijstandsuitkeringen. Vanaf 1 april 1991 is die bepaling echter uit de Algemene Bijstandswet geschrapt, waardoor het motto ‘van een kikker valt niets te plukken’ niet langer opgaat. Voormalig studenten met een uitkering kunnen net als anderen een deurwaarder op de stoep verwachten als zij hun studieschuld niet terugbetalen.

Om te voorkomen dat schuldeisers voor oude schulden alsnog beslag kunnen laten leggen op een langer lopende uitkering is echter voorzien in een overgangsregeling. Op de uitkering van ex-studenten die al op 1 april 1990 in de bijstand zaten mag geen beslag worden gelegd voor studieschulden die voor die datum zijn gemaakt.

Een voormalig studente in de bijstand uit Leeuwarden dacht door deze regeling veilig te zijn voor deurwaarders. In de jaren tachtig had zij een renteloos voorschot gekregen van ruim 10.000 gulden. Vanaf januari 1988 moest ze terugbetalen, maar deed dat niet. Na de wetswijziging volhardde zij daarin. De studieschuld was immers oud, redeneerde de ex-studente. De Informatie Beheer Groep dacht daar anders over: een schuld wordt pas een schuld op het moment van terugvordering, aldus de IBG. Vanaf 1992 kan dus beslag op de uitkering worden gelegd.

De Ombudsman vindt dat onbehoorlijk gedrag van de IBG. Hij geeft de ex-studente gelijk en stelt voor dat het beslag op haar uitkering wordt opheven. De Informatie Beheer Groep beraadt zich nog op een standpunt. Zij heeft daarvoor tot eind april de tijd. Het is onbekend hoeveel voormalige studenten in een vergelijkbare situatie zitten. De IBG schakelde in 1993 ruim 100.000 keer een deurwaarder in op een totaal van ongeveer 3,5 miljoen ex-studenten met een schuld. Lang niet altijd gaat het daarbij om uitkeringsgerechtigden met een oude schuld. Vaak wordt het conflict bovendien in den minne geschikt.

Uit het jaarverslag over 1994 blijkt dat de Ombudsman vorig jaar een kleine 200 klachten over de Informatie Beheer Groep en de OV-Studentenkaart BV heeft onderzocht. In bijna de helft van de gevallen ging het om invordering van schulden via de deurwaarder. De klagers stelden dat zij de verplichte aanmaning niet hadden ontvangen. De IBG weigerde echter om in te gaan op het verzoek van de Ombudsman om de klagers tegemoet te komen. Na overleg werd in juni besloten zo nodig een tweede aanmaning te sturen. Sindsdien is het aantal klachten sterk gedaald. Stevige kritiek heeft de Ombudsman nog wel op de lange duur van bezwaar- en beroepszaken en de bereikbaarheid van de steunpunten studiefinanciering. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

De Informatie Beheer Groep (IBG) in Groningen mag geen beslag leggen op de uitkering van een bijstandsgerechtigde die weigert een oude studieschuld uit de jaren tachtig terug te betalen. Dat vindt de Nationale Ombudsman, die de IBG onbehoorlijk gedrag verwijt.

Marcel Wiegman