OM vervolgt lid Vindicat om ontgroening

Het Openbaar Ministerie gaat een voormalig lid van het Groningse studentencorps Vindicat vervolgen wegens mishandeling. Hij was tijdens de ontgroening op het hoofd van een eerstejaars student gaan staan.

In september pleitte de stad Groningen voor een verbod op ontgroeningen na geweld bij studentenvereniging Vindicat.

Dat heeft het OM vandaag bekendgemaakt. In oktober startte het OM een strafrechtelijk onderzoek toen het voorval in het nieuws kwam. Na enig aarzelen deed zowel de vereniging als het slachtoffer zelf aangifte.

Het aspirant-lid van de vereniging liep bij de ontgroening hersenoedeem op, een gevaarlijke zwelling in de hersenen. Het was een van de gebeurtenissen die dit najaar een discussie over de cultuur van corpora en ontgroeningen teweegbracht.

Het OM heeft getuigen gehoord en de medische situatie van het slachtoffer onderzocht. De verdachte is twee maanden geleden aangehouden en met de uitkomsten van het onderzoek geconfronteerd.

Complexe zaak

Het onderzoek is nog niet afgerond, meldt het OM. Er worden nog twee getuigen gehoord. Ook is er nog geen zittingsdatum gepland. De zaak wordt behandeld door de meervoudige strafkamer. Die behandelt complexere zaken dan de politierechter.

De verdachte zou zijn lidmaatschap hebben opgezegd, meldde RTV Noord. Enkele andere leden van de vereniging waren geschorst omdat ze niet hadden ingegrepen.