Wetenschap

Olympisch Ontwerpen

Een tweede Kuip naast het huidige stadion, uitbreiding van
de metrolijnen, extra treinsporen; de gemiddelde civieler loopt het water in de mond bij de gedachte dat de Olympische Spelen in 2028 naar Rotterdam zouden komen. Andele Swierstra wijdde er zijn bachelor-eindproject aan.

Andele Swierstra

Onderzoek: ‘Locatie en bereikbaarheid Big Five Olympische Spelen Rotterdam 2028’

Eindcijfer: 8

Een sportman hoef je niet eens te zijn om warm te worden van de Olympische Spelen. Als techneut valt er genoeg te ontwerpen en sleutelen aan zo’n evenement. Bij de sectie transport en planning van Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) bijvoorbeeld, die de Olympische Spelen van 2028 tot bachelor-eindprojectonderwerp bombardeerde. Daar hoefde Andele Swierstra (24), Rotterdammer in hart en nieren, geen seconde over na te denken en hij ging met het onderwerp aan de slag. “De grote vraag bij zo’n evenement is: waar plaats je de ‘Big Five’ – het olympisch stadion, het zwemstadion, de basketbalhal, de persruimte en het olympisch dorp – zodat ze toch allemaal in één olympische zone passen? In Rotterdam blijken daar het Zuiderpark en het Stadionpark bij de Kuip het meest geschikt voor.” Kleine kanttekening: daarvoor zouden dan wel het al verbouwde Ahoy én een nieuwe Kuip naast het bestaande stadion beschikbaar moeten zijn, om als atletiekbaan te dienen. En dat laatste is nou juist op de lange baan geschoven sinds Nederland weet dat het WK van 2018 naar Rusland gaat, weet de student. “Maar het stadion is 75 jaar oud; het heeft te weinig sponsorboxen en loopt zo een hoop inkomsten mis. Het wordt dus hoe dan ook weleens tijd om die plannen door te voeren.”

Swierstra simuleerde de vervoersstromen naar en van het olympisch gebied. Kon het openbaar vervoer die bijvoorbeeld wel aan? “Nee dus”, concludeerde hij. “De infrastructuur zou dus flink uitgebreid moeten worden. De nieuwe metrolijn tussen Kralingse Zoom en Schiedam – via Zuidplein – is cruciaal, die zou je moeten uitbreiden naar het Stadionpark. Ook de sporen tussen Delft en Schiedam en naar Utrecht zouden mogen worden uitgebreid. Het scheelt natuurlijk dat ze dat in Delft al aan het doen zijn, maar daar blijft één tunnelbuis vooralsnog leeg.”

Tamelijk ambitieuze plannen. “In de huidige economische crisis zou er dus ook niets van terechtkomen”, lacht de student. “Maar gelukkig valt de beslissing of Nederland meedoet ook pas in 2017.”

Beetje jammer dat áls de Spelen in 2028 inderdaad naar Nederland komen, ze waarschijnlijk plaatsvinden in Amsterdam, met Rotterdam als partnerstad. “Ach ja, het is allemaal wishful thinking”, beaamt Swierstra. “Het zou voor Rotterdam, dat zich zo graag wil profileren als sportstad, wel heel goed zijn.”

Natuurlijk bezocht hij Londen afgelopen zomer, vlak voor de Olympische Spelen daar. Zijn eindproject had hij toen net ingeleverd. “Ik keek er opeens met heel andere ogen naar. Die infrastructuur! Bij het olympisch park was zelfs een internationaal treinstation aangelegd waar vijf metrolijnen samenkwamen. Dat was niet helemaal wat ík zojuist had bedacht. Maar ja”, lacht hij, “je moet wel realistisch blijven.”