Olifant gezien?

Hij staat er echt, een levensgrote, metalen olifant in de vijver voor de faculteit van 3mE. Symbool voor het 150-jarig bestaan van de oudste studievereniging van Nederland.

De olifant in de vijver bij 3mE. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Afgelopen vrijdag onthulde Gezelschap Leeghwater, de studievereniging voor werktuigbouwkunde, de olifant. Het project kwam tot stand in samenwerking met de Japanse kunstenaar Kouji Ohno. Hij werkte hiervoor zij aan zij met studenten van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE). Ook Land Art Delft, het kunstlandschapspark ontstaan uit een samenwerking tussen TU Delft en de stichting World Art Delft, was nauw betrokken.

De studievereniging, opgericht in 1867, is niet alleen de oudste studievereniging van Delft, maar van heel Nederland. “Dat moet je uitdragen”, vindt bestuursvoorzitter Job Schouten. “We wilden daarom graag een kunstwerk schenken aan de faculteit. Een werk dat laat zien hoe Leeghwater verbonden is met 3mE.”

Voor de realisatie van het project was een flinke som geld nodig. SupportDelft, het crowdfundplatform van de TU, bood uitkomst. Mede dankzij een donatie van het Universiteitsfonds, dat het platform beheert, werd het streefbedrag van 30.488 euro tijdig behaald.

De olifant vormt niet voor niets het symbool van de vereniging, vertelt Schouten. “Het is een goede weerspiegeling van de studie. Zo verricht een olifant met het tipje van zijn slurf heel precies werk, denk aan het oprapen van een pinda. Eenzelfde precisie vertegenwoordigt onze opleiding.” Ook symboliseert de olifant volgens hem de diversiteit van werktuigbouwkunde. “Het kunstwerk is gemaakt van materialen die zijn geschonken vanuit de technische sector. Van de medische wereld tot de offshore-industrie.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl