Oio’s dreigen met staking

Delftse oio’s willen hun onderwijstaken neerleggen uit onvrede met het lage salaris. De onderzoekers in opleiding (oio’s) in Delft zijn verontwaardigd dat de TU hen, in navolging van de aio’s, geen loonsverhoging geeft.

De kritiek van de oio’s betreft vooral de TU. De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is formeel werkgever, maar volgens de oio’s heeft de TU voor de ongelijke situatie gezorgd. Het salarisverschil tussen aio’s en oio’s loopt op tot 1600 gulden per maand, ’terwijl ze volledig gelijkwaardig werk verrichten’.

‘De TU gaat volledig voorbij aan de oio’s, terwijl deze publiceren en promoveren onder de vlag van de TU en dus een aanzienlijke inkomstenbron vormen voor de universiteit’, zo viel te beluisteren tijdens de bijeenkomst. Een persbericht van deze strekking gaat volgende week naar de landelijke dagbladen.

Een afvaardiging van de in totaal 150 Delftse oio’s heeft de afgelopen week met collegevoorzitter De Voogd gesproken. Volgens woordvoerders Van der Wiel en Janssen was deze ‘niet geïnteresseerd’, en verwees hij de oio’s door naar hun eigen werkgever, de NWO.

De Voogd bestrijdt deze lezing: ,,Het college beseft dat mensen die hetzelfde werk doen verschillend behandeld worden. We zijn niet van plan dit probleem eeuwig te laten bestaan. Een zware commissie is in bespreking met NWO hoe dit op te lossen, maar de onderdelen binnen NWO hebben verschillende benaderingen en dat maakt het lastig.”

Volgens de oio’s zou NWO het ‘arrogant’ van de TU vinden om de aio-salarissen zo sterk te verhogen. Wel is afgesproken dat nieuwe Delftse oio’s in dienst komen van de TU, waardoor deze hetzelfde loon krijgen als aio’s. Dat geldt niet voor oio’s die in dienst zijn van de stichting Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM). Deze zou gesproken hebben van ‘mallotig en dom gedrag’ van de TU en wil de oio’s niet ‘overdragen’ aan de TU. Ook weigert FOM vooralsnog de NWO-premie uit te betalen.

De oio’s spreken deze week met de vakbonden in het lokaal overleg en komen volgende week opnieuw bijeen. Verwacht wordt dat dan zal worden opgeroepen tot staking.

De onderzoekers in opleiding (oio’s) in Delft zijn verontwaardigd dat de TU hen, in navolging van de aio’s, geen loonsverhoging geeft. Tijdens een bijeenkomst bij Technische Natuurkunde zijn acties aangekondigd. Als er volgende week nog geen oplossing is, leggen de oio’s hun onderwijstaken neer. Aio’s zal worden gevraagd hetzelfde te doen.