Oekraïners in Delft maken zich zorgen

Ze zijn weliswaar ver van huis, maar het nieuws over de gebeurtenissen in hun land houdt TU-medewerkers en studenten afkomstig uit Oekraïne vrijwel continu bezig.

Postdoc onderzoeker Andriy (faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen)

“Ik probeer het nieuws zoveel mogelijk te volgen, deels via Facebook. Alles gaat zo snel. Op de Krim is de situatie beangstigend. De Russische invloed is daar heel sterk. Mensen worden in elkaar geslagen en gekidnapt. Alle Oekraïense tv is afgesloten, mensen zien er alleen maar Russische propaganda. De ouderen daar kijken met nostalgie terug op de Sovjet-Unie. Maar de meeste jongeren willen helemaal niet bij Rusland horen. Als de Krim zich afsplitst, verandert het denk ik in een soort Transnistrië, een gebied dat nauwelijks erkend wordt door andere landen, en waar het economisch heel slecht gaat. Het gebied moet het hebben van het toerisme. Maar wie gaat ergens op vakantie waar allemaal gewapende mannen rondlopen? Ik was in de Oekraïne toen de meest tragische gebeurtenissen plaatsvonden (de doden op het centrale plein van Kiev-red.). Maar ik bevond me in het westen van het land. Daar heb ik vrienden en familie. Je zit daar het verst van Rusland, en dus het veiligst.”

Erasmus-student Kateryna (afstudeerrichting windenergie) en student rakettechnologie Olga

Kateryna komt uit een Oekraïens-sprekend gezin uit het zuidoosten van het land. Olga heeft een gemengde achtergrond en komt uit Kiev. Maar beide studentes spreken beide talen. Kateryna: “Als we samen praten, switchen we soms ongemerkt van de ene naar de andere taal.” Volgens hen zijn er geen hard feelings tussen beide taalgroepen. “En er is ook geen conflict tussen oost en west”, aldus Kateryna, die onlangs een protestbijeenkomst organiseerde voor de Russische ambassade in Den Haag. Olga knikt instemmend. Olga: “De radicalen vormen maar een kleine minderheid. Neem die nieuwe minister-president van de Krim, Sergey Aksyonov van de partij Russia Unity; tijdens de laatste verkiezingen op het schiereiland stemde maar vier procent van de bevolking op zijn partij.”

Kateryna: “In mijn stad Zaporizja is het nu rustig. Ten zuiden van die stad verdedigen soldaten de grens met de Krim. Ik denk dat Oekraïense soldaten het land zullen blijven verdedigen. Het nieuws volg ik via een website die leugens blootlegt en via Facebook. Laatst verscheen er een video waarop Oekraïense soldaten te zien zouden zijn die vochten en zich anderszins misdroegen. Het bleken verklede Russen te zijn. Dat zag je aan de wapens die ze bij zich hadden.”

Olga: “Als Rusland zich niet met dit land had bemoeid met propaganda, dan was deze situatie nooit ontstaan. Ik heb een oom op de Krim die zei dat zijn buurman op tv had gehoord dat er bussen met Oekraïners op weg naar hen waren om de Russisch sprekende bevolking te doden. Wat een onzin. Ik probeer het nieuws niet meer zoveel te volgen. De headlines komen hard aan.”

Sasha, promovendus afkomstig uit Kiev, die eind deze maand zijn proefschrift over weerstandsvermindering van schepen verdedigt:

“Mijn vrouw en ik bellen elke dag met familie en vrienden. De meesten wonen rond Kiev, maar mijn echtgenote heeft ook een Russische tante en een Oekraïense oom op de Krim. In hun dagelijkse leven merken zij weinig van de politieke onrust. De meeste handelingen vinden plaats rondom de militaire bases. Het is overduidelijk dat het Russische soldaten zijn die de bases hebben omsingeld. Het is echt een dirty job. Ik ben er ontzettend boos over. De achterliggende reden voor wat er nu allemaal gebeurt, is het feit dat Poetin geen democratisch buurland wil waar mensen het recht hebben om te demonstreren. Dat ziet hij als een bedreiging.”

De geïnterviewden wilden niet allemaal met foto en achternaam in de krant.