Oefenen met ‘universitair denken’

Scholieren uit 5 vwo hebben de afgelopen maanden aan de TU gewerkt aan het ontwerpen en maken van werkende zonnebootjes. Vrijdag 22 mei testten zij die in de vijver voor de faculteit Industrieel Ontwerpen.

De dertien scholieren begonnen hun TU-avontuur twintig weken geleden. Onder begeleiding van hoogleraar wiskunde Elena Blanter en een aantal studentassistenten werkten zij twintig weken lang op vrijdagen aan verschillende wiskunde-opdrachten. Daarnaast kregen zij colleges: over grafeen van professor Lieven Vandersypen en over quantum computing van Eduardo Charbon. De leerlingen kregen een rondleiding door de Dreamhall en bij Dimes, dat onlangs is omgedoopt tot het Else Kooi Lab. Daarna werkten ze in groepjes aan hun zonnebootjes.

Het was de eerste keer dat de TU deze ‘math and science class’ organiseerde voor scholieren van 5 vwo. De dertien deelnemers komen van scholen uit Schiedam, Rotterdam, Maasluis en hebben allen een beta-profiel. Doel was het ‘versterken van het probleemoplossend vermogen en de leerlingen aan te zetten tot een ‘universitaire manier’ van nadenken en aanpakken van problemen’.