Ockels ontwerpt stadskantoor

Maandag presenteerde de Rotterdamse wethouder Hamit Karakus (wonen en ruimtelijke ordening) in het Architectuurinstituut de vijf inzendingen voor de nieuwbouw van het Rotterdamse stadskantoor.

Het gebouw dat grenst aan het stadhuis moet duurzaamheid combineren met architectuur van internationale allure. Ockels ontwerpt Stadskantoor

Een van de inzendingen is een samenwerking tussen team Mecanoo (Francine Houben en Herman Kossman) en Wubbo Ockels (TU, luchtvaart en ruimtevaarttechniek). Hun inzending heet Stadstimmerhuis 010, een verwijzing naar de wederopbouwtijd toen vanuit het Stadstimmerhuis de stad na het bombardement werd vormgegeven en gebouwd. De 010 staat bovenop het dak en is uitgevoerd als een elektrostatische energieopwekker.

Het ontwerpteam heeft stevige concurrentie in Rem Koolhaas (team OMA), Jeroen van Schooten en Roberto Meyer (team Meyer en Van Schooten), Dickie Scipio en Kees Kaan (team Claus en Kaan) en Christiaan Müller, Bjarne Mastenbroek en Uda Visser (team SeARCH).

De tentoonstelling van de maquettes staat tot 13 september in het Architectuurinstituut. Een jury onder leiding van NAi directeur Ole Bouman zal één ontwerp voor het stadskantoor voordragen aan het college van b&w in Rotterdam. Oktober dit jaar zal het college besluiten welk ontwerp zal worden uitgevoerd.

Lees ook: Ockels ontwerpt Stadskantoor in NRC Handelsblad

Een jaar voor zijn pensioen, werd de Vries geëerd voor veertig jaar onderzoek aan de TU. Onder het toeziend oog van collega’s, hield onderzoekgroepshoofd Dries Gisolf een informele afscheidsrede. Daarin benadrukte hij de bijdrage die de Vries aan het onderzoek in zijn vakgebied – de akoestiek – heeft geleverd.

“Je bent zo bekend in de akoestische wereld, dat mij eens gevraagd is of ik in ‘de groep van de Vries’ werkte”, zei Gisolf . Hij sloot zijn toespraak af met de woorden: “Gelukkig hebben we een heel belangrijk persoon gevonden om je certificaat en onderscheiding uit te reiken.” Daarna speldde Sint Nicolaas hem de erespeld op.

Aankomend jaar staat de Vries aan het hoofd van de wereldwijde Audio Engineering Society. Volgens Giesolf vestigt de Vries zich daarmee “aan de top van de akoestische wereld.”

Ockels ontwerpt stadskantoor

Een van de inzendingen is een samenwerking tussen team Mecanoo (Francine Houben en Herman Kossman) en Wubbo Ockels (TU Delft, Luchtvaart en Ruimtevaarttechniek). Hun inzending heet Stadstimmerhuis 010, een verwijzing naar de wederopbouwtijd toen vanuit het Stadstimmerhuis de stad na het bombardement werd vormgegeven en gebouwd. De 010 staat bovenop het dak en is uitgevoerd als een elektrostatische energieopwekker.

Het ontwerpteam heeft stevige concurrentie in Rem Koolhaas (team OMA), Jeroen van Schooten en Roberto Meyer (team Meyer en Van Schooten), Dickie Scipio en Kees Kaan (team Claus en Kaan) en Christiaan Müller, Bjarne Mastenbroek en Uda Visser (team Search).

De tentoonstelling van de maquettes staat tot 13 september in het Architectuurinstituut. Een jury onder leiding van NAi-directeur Ole Bouman zal een ontwerp voor het stadskantoor voordragen aan het college van b en w in Rotterdam. Oktober dit jaar besluit het college welk ontwerp wordt uitgevoerd.

Lees ook: Ockels ontwerpt Stadskantoor in NRC Handelsblad