Ockels dient klacht in tegen Volkskrant

Prof.dr. Wubbo Ockels heeft tegen een journalist van de Volkskrant een klacht ingediend bij de Raad voor de Journalistiek. Het artikel dat de journalist schreef over Ockels’ plannen voor een supersnelle bus, zou misleidend zijn.

In de brief die Ockels stuurde aan de Raad voor de Journalistiek schrijft hij dat het artikel ‘Met Wubbo in de racebus naar Beijing’ van 15 februari ‘misleidend’ is voor de lezer ‘en ongegrond schadelijk voor studenten en de Technische Universiteit Delft’. “Bovendien spreekt er minachting uit over de projecten die ik initieer en hun maatschappelijke belang […].”

Ockels is vooral verbolgen over het einde van het artikel waarin journalist Broer Scholtens schrijft: “Zijn (die van Ockels, SB) studenten waren aan iets nieuws toe. In 1997 patenteerde de astronaut een idee voor een supervlieger, met tweehonderd vleugels van elk drieduizend vierkante meter. De vlieger moest tot tien kilometer hoogte zwevend windenergie uit de atmosfeer halen. TU-studenten hebben daar flink aan gerekend. Maar sinds 2003 is niets meer van de gigavlieger vernomen.”

Ockels vindt het ‘onacceptabel maatschappelijk gedrag dat de Volkskrant, wetende dat het lezerpubliek gelooft wat er staat, zo’n negatief stuk publiceert terwijl duurzame ontwikkeling, jeugd en haar motivatie voor techniek beide zeer hoog op de agenda staan’.

De hoogleraar mocht zijn klacht afgelopen vrijdag bij de Raad voor de Journalistiek komen toelichten. Hij wil dat de raad Scholtens op zijn vingers tikt en de Volkskrant adviseert een interview te houden met Ockels over ‘de voortgang van het laddermolenproject’.

Ook schrijft Ockels in zijn brief aan de Raad voor de Journalistiek dat de Volkskrant met het ‘lullige artikel’ lezers aanspreekt en dus meer kranten verkoopt. Terwijl derden, in dit geval Ockels, de TU Delft en de studenten, worden benadeeld. “Ik acht het meer dan redelijk een deel van de financiële winst verkregen door dit artikel op te eisen”, aldus Ockels.

De raad doet over vijf weken uitspraak. (SB)

De raad doet over vijf weken uitspraak. (SB)