Obama slow-jamt tegen hoge studiekosten

In de Verenigde Staten dreigt de rente op studieleningen te verdubbelen. Daar wil president Obama een stokje voor steken. Hij laat zich graag een handje helpen door een komiek en een paar zwoele muzikanten.

Hij deed mee aan de rubriek slow jam the news in het praatprogramma van Jimmy Fallon. In deze tijd moeten we onderwijs niet duurder maken, stelde the ‘Barackness Monster’, in de jamsessie. Het publiek raakte uitzinnig.

Later in het programma licht Obama zijn standpunt nader toe.

Het was de week van de grootse roei-evenementen. De woensdag vóór het weekendje PE in ‘t Lang van Proteus stond in het teken van de Ringvaart Regatta, de jaarlijkse honderd kilometerrace rondom de Haarlemmermeer richting Delft. Een dubbelvier van Laga onder leiding van Doutse van Helden leverde een unieke prestatie door het traject voor de tweede keer op rij als snelste af te leggen. Dat gebeurde in 6.55.30 uur. Dit jaar was de finish bij het feestterrein aan het Jaagpad in Rijswijk. De boten die een recordpoging deden konden doorroeien naar de gebruikelijke finish bij Laga. De organisatie trof het weliswaar met uitstekende weersomstandigheden, maar de deelnemers ondervonden op het laatste rechte stuk naar Delft teveel tegenwind om een record te kunnen varen. Wel verwelkomde de organisatie een record aantal deelnemende boten, 145 tegen 117 vorig jaar. Volgens bestuurslid Berend Huisman kan de vereniging een nog grotere toeloop in de toekomst zeker aan. “Daarvoor hebben we inmiddels genoeg ervaring in de organisatie.”

Kajakker Casper van Kalmthout probeerde de voorbije twee weken stand te houden op de woeste Canadese wateren, tijdens de White Water Grand Prix. De baliemedewerker van sport en cultuur eindigde in dit officieuze wereldkampioenschap na races op zes verschillende locaties als dertiende. Hij was daarmee achter twee Spanjaarden de derde Europeaan.

Op het vasteland lopen de verschillende balsportcompetities op hun eind. De voetballers van vierdeklasser Ariston’80 hadden nog stiekeme hoop op rechtstreekse promotie. Na de 2-0 winst op DVC verzamelde de ploeg zich rond de dug-out om via de regionale radio naar de laatste acht minuten te luisteren van concurrent Maasdijk. Dat verdedigde met succes een minimale 1-0-voorsprong tegen Haagse Hout. Ariston’80 bleef daardoor derde en mag voor de zoveelste keer proberen via de nacompetitie de derde klasse te bereiken.

In hockeyland stijgt de spanning aan de top van de tweede klasse B tot ondraaglijke hoogte. Kampioenskandidaat nummer één, lijstaanvoerder DSHC, behaalde zondag slechts één punt door thuis niet verder te komen dan 2-2 tegen middenmoter Ommoord. Het winnende Pollux naderde hierdoor tot op 1 punt, Waalwijk en Etten-Leur liggen op de loer. Er zijn nog twee speelronden.

Heuglijk nieuws tot slot voor Punch volleybal. De heren hoeven hun reeds ingezette play-offs niet af te maken. Door resultaten elders promoveert de nummer twee van de promotieklasse rechtstreeks naar de regiodivisie.