NWO subsidie voor onderzoeksapparatuur

Onderzoekers van het Kavli Institute of Nanoscience en van het Laboratorium Akoestische Beeldvorming krijgen een subsidie van onderzoeksfinancier NWO voor de aanschaf van grote apparaten en de aanleg van omvangrijke dataverzameligen.

In totaal verschafte NWO 28 subsidies ter waarde van 9,9 miljoen euro.

Zijlstra stelde in eerste instantie dat de informatie die aankomend studenten kunnen opzoeken over opleidingen in orde was. Hij zou er wel voor zorgen dat de beschikbare informatie op studiekeuze123 ook nog naar instelling zal worden uitgesplitst.

Maar volgens VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas is de bestaande informatie bij veel opleidingen te mager. “De kwaliteit van de informatie is heel wisselend en het is de vraag of de voorgespiegelde perspectieven wel relevant zijn”, zei Lucas. Ze nodigde de staatssecretaris uit vooral zelf eens te gaan kijken. Hij beloofde dat te doen en te kijken of er verbeteringen nodig zijn.

Dr. Koen van Dongen en dr.ir. Martin Verweij (TNW, imaging science & technology) kunnen met de subsidie apparatuur aanschaffen voor het ontwikkelen en testen van nieuwe ultrasone sensoren. Deze sensoren worden vooral toegepast in medische apparaten voor diagnostiek (echo’s) en therapie.

Dr. Akira Endo (Kavli Instituut) ontving samen met dr. Paul van der Werf van Sterrenwacht Leiden een bijdrage om gebruikmakend van de nieuwste ontwikkelingen in de nanotechnologie van supergeleidende circuits een chip te onwikkelen en te maken om over een groot frequentiebereik gelijktijdig astronomische waarnemingen te verrichten van jonge heldere sterrenstelsels bij hun ontstaan in het diepe heelal.

De  subsidies uit het programma ‘NWO-middelgroot’ zijn bestemd voor apparatuur die vaak te duur is om aan te schaffen voor een individuele onderzoeksgroep. De wetenschappers krijgen een bedrag tussen de 110 duizend en anderhalf miljoen euro. Ze moeten niettemin minimaal een kwart van de kosten zelf dragen.

NWO kreeg 94 subsidieaanvragen. Die werden door wetenschappers beoordeeld, waarna de beste werden gekozen. Het gaat onder meer om apparatuur om klimaatgassen boven Antartica te kunnen analyseren en om het ontwerpen van een computerprogramma dat de invloed van sociale media op de politieke opvattingen van burgers moet onderzoeken.

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (inclusief het UMCG) scoort het hoogst met zes toekenningen. De Universiteit van Amsterdam (inclusief AMC) en de Universiteit Leiden (inclusief LUMC) halen beide vijf subsidies binnen.