Wetenschap

NWO start fonds open science

Met een goed idee voor open science kunnen wetenschappers geld aanvragen bij NWO. Onderzoek laat zien dat gratis toegankelijke artikelen tot vier keer meer gelezen worden.

Open access publicaties worden meer gelezen. (Foto: pxhere)

Open science is het ideaal dat wetenschappers hun data met de wereld delen, zodat ook anderen ermee aan de slag kunnen. De data moeten open, vrij toegankelijk, transparant en herbruikbaar zijn.

NWO wil wetenschappers nu belonen voor inspanningen op het gebied van open science. Ze kunnen maximaal 50 duizend euro voor hun project krijgen. De toekenningen van het Open Science Fund worden in de zomer van 2021 verwacht.

Onderzoek
Tegelijkertijd brengt de universiteitenvereniging VNSU een onderzoeksrapport uit over hoe vaak open access artikelen gelezen worden in vergelijking met publicaties waarvoor betaald moet worden. Het onderzoek naar 6.000 lezers van wetenschappelijke artikelen werd uitgevoerd samen met de universiteitsbibliotheken en uitgever Springer Nature.

De belangrijkste uitkomst van de analyse is dat open access stukken 2,7 tot 4 maal vaker gelezen worden dan publicaties achter de betaalmuur. Daarnaast bereiken ze een breder publiek. Maar liefst 43% van de lezers is niet zelf werkzaam in de wetenschap.

Peter Duisenberg, voorzitter van de VNSU, verklaart hierover: “Met de resultaten van dit onderzoek werken we verder aan de impact van de wetenschap in de samenleving. Deze inzichten gaan we gebruiken voor de ontwikkeling van een toolkit waarmee wetenschappers de maatschappelijke impact van hun publicaties verder kunnen vergroten. Hoe dan ook maakt dit des te meer duidelijk dat verdere investeringen in Open Access nodig en nuttig zijn.”

Open access, open science
Open science gaat een stapje verder dan open access. Dat laatste is het streven naar gratis toegankelijke publicaties in de wetenschap, zodat kennis niet achter een paywall verdwijnt. Open science gaat ook over de gegevens die aan de publicaties ten grondslag liggen.

HOP, Bas Belleman / Jos Wassink

• Download het VNSU rapport Open for all: Exploring the reach of open access content to non-academic audiences. Uiteraard gratis.
HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl